- Side 222 -
nærmere § § 14, stk. 6, og § 15, stk. 5, i konkurrenceloven og § 8 i rådets forretningsorden.
(...)
...myndigheder ikke kan undslå sig for en egentlig sagsbehandling, idet anmeldelsesretten/-pligten fremgår direkte af lovens bestemmelser. Afgørelsen om at indstille sagsbehandlingen efter konkurrencelovens § 15 kan i øvrigt ikke påklages til Konkurrenceankenævnet, jf. konkurrencelovens § 19, stk. 3, og nedenfor i dette afsnit under 2 om Konkurrenceankenævnet.
(...)
...såvel styrelsen som rådet har anvendt bestemmelsen i en række sager. Denne praksis er tiltrådt af Konkurrenceankenævnet i flere sager, bl.a. Ankenævnets kendelse af 20. februar 2003 i MetroXPress og kendelse af 19. januar 2004 i NOE Energi, og ligger nu helt fast. Se om praksis Pinborg og Straton-Andersen: Konkurrenceloven med kommentarer, p. 1204 ff.
(...)
- Side 224 -
...afgørelse i større eller principielle sager, jf. § lovens § 15, stk. 3. Rådet godkender også analyser iværksat på styrelsens initiativ og analyser iværksat på erhvervsministerens initiativ, såfremt ministeren har bestemt, at rådet skal godkende analysen Konkurrencerådets opgaver er nærmere opregnet i bkg. 399/2021, § 3, hvorefter Konkurrencerådet skal:
- Side 226 -
...konkurrencelovens § 15, stk. 3, er det Konkurrencerådet, der har det overordnede ansvar for styrelsens administration af konkurrenceloven, og styrelsens opgaver er nærmere beskrevet i § 5 i bkg. 980/2015 om Forretningsorden for Konkurrencerådet, der fastsætter, at styrelsen har den daglige administration af loven og i øvrigt opregner opgaverne således:
(...)
- Side 228 -
...styrelsens direktør, hvilket indebar en fuldstændig udkobling af Konkurrencerådet i så henseende, hvilket var uheldigt henset til den store samfundsmæssige interesse, der knytter sig til de strafferetlige sanktioner for overtrædelse af konkurrencereglerne, særligt nu hvor der er indført hjemmel til fængselsstraf for karteller, jf. herom nedenfor under 4.
(...)
- Side 229 -
...ovenfor ikke nogen adgang til egentlig procedure af sagerne for Konkurrencerådet, men undervejs i processen bliver de hørt om styrelsens klagepunktsmeddelelse, og de har også adgang til at fremkomme med korte mundtlige indlæg, hvilket jævnligt sker. Konkurrencerådet afgør således normalt i hovedsagen sagerne på grundlag af et skriftligt materiale.
- Side 231 -
...for sagens afgørelse. I konkurrencelovens § 15, stk. 2, findes en yderligere mulighed for begrænsning i retten til partsaktindsigt efter forvaltningsloven retten til egenacces efter konkurrencelovens § 13, stk. 1, 2. pkt., hvis der er tale om oplysninger fra en ansøgning om bødelempelse eller en ansøgning om sanktionslempelse, idet omfang interes-
- Side 234 -
...sagsbehandlingen, men også andre former for processuelle beslutninger, ikke kan påklages. Det kan f.eks. være beslutninger om at undlade at behandle anmeldelser eller forespørgsler efter konkurrencelovens § 8, stk. 5, og § 9, stk. 2, om fritagelse/negativattest, hvor undladelsen af at behandle spørgsmålet skyldes, at det anmeldte forhold mærkbart vil kunne på-