- Side 941 -
...for håndhævelsen af konkurrenceretten i Danmark ligger hos Konkurrencerådet, der desuden træffer afgørelse i principielle og større sager samt godkender analyser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Konkurrencerådets opgaver er i bekendtgørelse11. Jf. bkg. nr. 399 af 11. marts 2021 om forretningsorden for Konkurrencerådet § 3. sammenfattet til at:
- Side 942 -
...forhold til at politianmelde sager. at opgaverne, jf. § 15, stk. 3, kan delegeres hertil, og dels er dette, jf. § 15, stk. 1, selv tillagt kompetence til at træffe en række afgørelser. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opgaver er i bekendtgørelse44. Jf. bkg. nr. 399 af 11. marts 2021 om forretningsorden for Konkurrencerådet § 5. sammenfattet til at:
(...)
- Side 943 -
...elementer, fx partshøring, aktindsigt samt lukning af sager efter konkurrencelovens § 15, stk. 1. Derudover fører Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen straffesager ved domstolene mod juridiske personer. Endelig forestår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kontakten til EU, andre landes konkurrencemyndigheder samt betjeningen af departementet og ministeren.
- Side 944 -
...Konkurrenceankenævnet.1212. Jf. formuleringen af konkurrencelovens § 19, stk. 1, der ikke nævner beslutning efter § 15. Den brede skønsmargin blev endvidere bekræftet ved Vestre Landsrets dom af 6. september 2005 i sag VL B-0620-04 – NOE Energi A/S vs. Konkurrencerådet og Frederiksbergs Rets dom af 7. februar 2014 – E-takeaway ApS vs. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
(...)
- Side 945 -
...bedre, herunder om dette eventuelt kan tilskrives overtrædelser af konkurrenceloven.c Konkurrenceanalyser, jf. konkurrencelovens § 15, stk. 2, der teoretisk må være bredere end sektorundersøgelsen ved ikke at vedrøre mulige overtrædelser af konkurrenceloven, men i højere grad generelle forhold i samfundet eller regulering, som hæmmer konkurrencen.
- Side 946 -
...Forbrugerstyrelsen udarbejdet brede analyser, fx i de årlige konkurrenceredegørelser. Det væsentligste element i 2014-ændringen er derfor, at ministeren ikke kan give instrukser i forhold til analyser iværksat på initiativ af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, samt at analysen skal godkendes af Konkurrencerådet, jf. konkurrencelovens § 15, stk. 3.
...konkurrencelovens § 15, stk. 1.2121. For nærmere om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens adgang til at lukke sager uden afgørelse se Jacob Pinborg og Kristian Helge Straton-Andersen, Konkurrenceloven 5. udgave, DJØF, 2022, pp. 1209-1214. Som påpeget tidligere nyder styrelsen dog en bred skønsmargin i forhold hertil, og der er begrænset adgang til at efter-