Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 15a

Alment om gruppefritagelser

- Side 170 -

En sådan konkret tilbagekaldelse vil skulle ske under iagttagelse af reglerne om bl.a. partshøring i forvaltningsloven og Krl. § 15 a, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Partsaktindsigt, partshøring og klagepunktsmeddelelse

- Side 299 -

...adressat.366366. FT 2004-05 (1. samling), Tillæg A, p. 1650 v.sp., samt f.eks. Kdl. af 9.12.2015 (BoD, sag KL-6-2015) og Kdl. af 4.3.2016 (BIOS, sag KL-7-2015). Det fremgår ligeledes, at en klager ikke automatisk betragtes som part, men tværtimod som udgangspunkt ikke har partsstatus og derfor heller ikke er omfattet af reglerne om partsaktindsigt og partshøring.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 301 -

...fusionsforordningen, rummer Krl. § 15 a, stk. 1, en særlig regulering af retten til partsaktindsigt efter forvaltningsloven, hvorefter denne ret kun omfatter den del af korrespondancen og udvekslingen af dokumenter mellem Kommissionen og de nationale konkurrencemyndigheder eller mellem de nationale myndigheder indbyrdes, som indeholder oplysninger om sagens

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 302 -

faktiske omstændigheder, der er af væsentlig betydning for sagens afgørelse. Allerede efter forvaltningslovens § 15 a kan retten til partsaktindsigt dog begrænses, i det omfang fortrolighed følger af bl.a. EU-retlige forpligtelser, og Krl. § 15 a skal blot ses som en præcisering heraf på konkurrencerettens område.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...§ 15 a, stk. 2. En sådan begrænsning antages at være nødvendig for ikke at afskrække potentielle ansøgere om bøde- eller sanktionslempelse fra at samarbejde med konkurrencemyndighederne af frygt for, at oplysninger fra ansøgningen kan blive brugt mod dem i en senere erstatningssag (sml. om kollision mellem straf og erstatning nedenfor pkt. 11.6.5).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...videresendt til en anden myndighed, jf. herved forvaltningslovens § 28. Virkningen heraf er, at oplysningerne – ud over at kunne bruges af den anden myndighed – kun kan bruges af parterne i den pågældende sag til brug for deres forsvar.370370. FT 2020-21, L 116, Tillæg A, Almindelige bemærkninger, pkt. 2.12.1.2, samt bemærkningerne til § 15 a, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...inden der udstedes påbud, eller inden et tilsagn gøres bindende), er der indført en pligtmæssig procedure for inddragelse af parterne i sagens oplysning, jf. Krl. § 15 a, stk. 3, der supplerer forvaltningsloven. (Tidligere var der kun pligt til at høre parterne én gang, før der blev truffet afgørelse, selv om praksis allerede dengang var en anden).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 303 -

...behov, og hvor der gælder stramme tidsfrister for sagens fremdrift og afslutning, jf. Krl. § 15 a, stk. 3, sidste pkt., samt ovenfor pkt. 9.6.373373. FT 1999-2000, Tillæg B, p. 1296 h.sp., samt FT 2012-13, L 41, Tillæg A, bemærkningerne til § 15 a, stk. 2 (nu stk. 3). Her gælder derfor alene de almindelige regler om partshøring i forvaltningsloven.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 304 -

...til § 15 f, stk. 7, 4. og 5. pkt., er der fokus på partshøring af adressaterne for en afgørelse. Der kan dog ikke være tvivl om, at der her skal opereres med samme partsbegreb som i Krl. § 15 a (jf. herom ovenfor ved note 366), dvs. at en part »som udgangspunkt« kun er afgørelsens adressat(er), jf. herved bemærkningerne til § 15 f, stk. 7. 1. pkt.

Læs på Jurabibliotek



Foreløbige påbud

- Side 311 -

Også et foreløbigt påbud efter Krl. § 16 b er en afgørelse i forvaltningslovens forstand, og virksomhederne skal derfor høres. Som anført ovenfor pkt. 11.2.3 gælder de særlige procedure- og fristregler i Krl. § 15 a imidlertid ikke her, og en virksomhed vil derfor blive partshørt over et udkast til afgørelse med en relativ kort høringsfrist.

Læs på Jurabibliotek



Kollision mellem leniency og partsaktindsigt m.v.

- Side 363 -

...direktivet handler alene om håndhævelse af EU-konkurrenceret (med EU-dimension) og kræver ikke dansk konkurrenceret (uden EU-dimension) harmoniseret hermed overhovedet (hvilket Folketinget blot på egen hånd har valgt). Kun fsv. angår de nationale konkurrencemyndigheders håndhævelse af art. 101 og 102 TEUF fastsætter direktivet bestemte minimumskrav.

Læs på Jurabibliotek