- Side 240 -
Påbudsbeføjelsen er nærmere fastlagt i konkurrencelovens § 16, hvoraf fremgår, at påbuddene bl.a. kan omfatte:
(...)
...indført med implementeringen af ECN+ direktivet i rådsdirektiv 2019/1 i 2021. Hermed indføres en hjemmel til strukturelle påbud, hvor virksomhederne stilles over for krav om frasalg af dele af en virksomhed m.v. Sådanne strukturelle påbud har været en del af fusionskontrollen længe, og der er også hjemmel i rådsforordning 1/2003, artikel 7 til struk-
(...)
- Side 241 -
Det følger af formuleringen af bestemmelsen i konkurrencelovens § 16 (»kan bl.a. omfatte«), at der kan forekomme påbud af anden art, og hverken lovordene eller forarbejderne sætter særlige grænser herfor. Opregningen er derfor ikke udtømmende, men de angivne påbudsmuligheder udtømmer dog rent praktisk det normale virkefelt.
(...)
...rettidig opfyldelse af de påbud, som styrelsen har udstedt efter stk. 1. Udgangspunktet for påbud er i øvrigt, at de gælder uden tidsbegrænsning, jf. også bemærkningerne i U 2014.2663 H, der dog handler om tidsbegrænsning af tilsagn i fusioner. Undladelse af at efterkomme meddelte påbud kan sanktioneres med bøder og/eller tvangsbøder, se nedenfor b.