- Side 165 -
...Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelse af, om betingelserne i Krl. § 8, stk. 1, er opfyldt, og i alle sager – for styrelsen eller for domstolene – har virksomhederne bevisbyrden for, at de fire betingelser i stk. 1 er opfyldt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har dog også mulighed for selv at kræve yderligere oplysninger af parterne, jf. Krl. § 17.
- Side 238 -
...særlig bestemmelse i Krl. § 10 a, hvorefter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, når bestemte betingelser er opfyldt, kan udstede påbud til en dominerende virksomhed om, at den skal indsende sine generelle samhandelsbetingelser til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (Ellers må oplysninger – herunder om konkrete aftaler – indhentes efter Krl. § 17).
- Side 246 -
...erhvervsaktiviteter udføres i tilknytning til (andre) offentlige aktiviteter uden fuld omkostningsdækning.284284. Konkurrence- og Forbrugerstyrelse kan herved benytte sig af sine sædvanlige beføjelser, herunder i givet fald kræve alle nødvendige oplysninger efter Krl. § 17 og/eller foretage kontrolundersøgelser hos andre myndigheder efter Krl. § 18.
- Side 295 -
...forbindelse afkræve en virksomhed eller en sammenslutning af virksomheder oplysninger efter Krl. § 17 og om nødvendigt foretage kontrolundersøgelser efter Krl. § 18, jf. herom nedenfor pkt. 11.2.8. Med de begrænsninger, der følger af Krl. § 13, stk. 4 (drifts- og erhvervshemmeligheder), kan resultaterne af sådanne undersøgelser også offentliggøres.
(...)
...forudgående konkurrenceanalyse eller sektorundersøgelse, men kan også bero på andre forhold, der ses som »tegn på«, at konkurrencen muligvis ikke fungerer effektivt, og Konkurrencerådet er her tillagt et vidt skøn.358358. FT 2023-24, L 121, Tillæg A, bemærkningerne til § 25 f, stk. 1. Krl. §§ 17 og 18 finder tilsvarende anvendelse her, jf. § 15 f, stk. 9.
- Side 313 -
...tage stilling til en virksomheds egen henvende om fritagelse efter § 8, stk. 2, vil det som udgangspunkt være op til virksomheden selv at tilvejebringe. Styrelsen kan dog vælge af egen drift og med henvisning til § 17 at indhente yderligere oplysninger, jf. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3662 v.sp., samt ovenfor pkt. 6.5.3. Spørgsmålet kan ikke indbringes
(...)
- Side 314 -
...også § 17 b samt nedenfor pkt. 11.2.7. I proportionalitetsvurderingen indgår også, at en opfyldelse af oplysningskravet ikke må medføre uforholdsmæssigt store omkostninger eller urimeligt besvær for den, der mødes med et sådant krav.390390. FT 2020-21, L 166, Tillæg A, Almindelige bemærkninger, pkt. 2.6.2, og bemærkningerne til § 17, stk. 1, 3. pkt.
(...)
...(bødesanktioneret) oplysningspligt efter Krl. § 17, jf. § 23, stk. 1, nr. 7, på linje med private virksomheder. Ifølge lovbemærkningerne til Krl. § 17, jf. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3674 h.sp., kan der imidlertid indhentes oplysninger ikke alene fra »offentlige og private virksomheder« (og sammenslutninger), men også fra »offentlige myndigheder« (mine kursiveringer)
(...)
- Side 315 -
...karakter og omfattes derfor ikke af strfl. § 27, stk. 2, men lovbemærkningerne til § 23, stk. 1, vil lade princippet i strfl. § 27, stk. 2, gælde tilsvarende her. Det betyder, at en offentlig myndighed, der ikke optræder som »virksomhed«, heller ikke vil kunne pålægges civile bøder efter konkurrenceloven, men alene kan sanktioneres forvaltningsretligt.
(...)
...virksomhed.392392. FT 2020-21, L 116, Tillæg A, bemærkningerne til § 17 a. Indkaldelsen kan stiles til en navngiven person, eller det kan overlades til virksomheden at vælge, hvem der skal repræsentere den under interviewet, og der vil under samtalen være pligt til at afgive krævede, nødvendige oplysninger (med forbehold for selvinkriminering, jf. lige nedenfor).
...forklaringer, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kræve efter Krl. §§ 17 og 17 a (eller efter § 18, jf. nedenfor pkt. 11.2.8), angår forhold vedrørende en virksomhed og en virksomhedsdrift, som kan have betydning for styrelsens undersøgelse af, om den pågældende virksomhed overtræder konkurrenceloven eller medvirker til, at andre overtræder loven.
- Side 322 -
...EØS-konkurrencemyndighedernes anvendelse af de hertil svarende bestemmelser i EØS-aftalens art. 53 og 54. Tilsvarende hjemmel til at samarbejde med og yde bistand til andre nationale konkurrencemyndigheder i EU i forbindelse med disses håndhævelse af EU-reglerne er givet Krl. § 18 b-18 d (der implementerer direktiv 2019/1, art. 24-28 og art. 30-33).
(...)
- Side 323 -
...i en konkurrencesag, jf. for Danmarks vedkommende Krl. § 17, stk. 4, men de kan også anmode om disse myndigheders bistand til at foretage kontrolundersøgelser i deres land, jf. for Danmarks vedkommende Krl. § 18, stk. 10. Dette ville ellers kun være muligt, hvis det andet nordiske land også var medlem af EU/EØS, og sagen havde samhandelspåvirkning.