- Side 246 -
...erhvervsaktiviteter udføres i tilknytning til (andre) offentlige aktiviteter uden fuld omkostningsdækning.284284. Konkurrence- og Forbrugerstyrelse kan herved benytte sig af sine sædvanlige beføjelser, herunder i givet fald kræve alle nødvendige oplysninger efter Krl. § 17 og/eller foretage kontrolundersøgelser hos andre myndigheder efter Krl. § 18.
- Side 295 -
...forbindelse afkræve en virksomhed eller en sammenslutning af virksomheder oplysninger efter Krl. § 17 og om nødvendigt foretage kontrolundersøgelser efter Krl. § 18, jf. herom nedenfor pkt. 11.2.8. Med de begrænsninger, der følger af Krl. § 13, stk. 4 (drifts- og erhvervshemmeligheder), kan resultaterne af sådanne undersøgelser også offentliggøres.
(...)
...forudgående konkurrenceanalyse eller sektorundersøgelse, men kan også bero på andre forhold, der ses som »tegn på«, at konkurrencen muligvis ikke fungerer effektivt, og Konkurrencerådet er her tillagt et vidt skøn.358358. FT 2023-24, L 121, Tillæg A, bemærkningerne til § 25 f, stk. 1. Krl. §§ 17 og 18 finder tilsvarende anvendelse her, jf. § 15 f, stk. 9.
- Side 317 -
...EU/EØS-konkurrenceretlige netværkssamarbejde. Reglerne i Krl. § 18, stk. 1-8, finder her tilsvarende anvendelse. Muligheden for kontrolundersøgelser efter § 18 er tænkt for de tilfælde, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen »skønner, at sagens karakter gør det påkrævet at indhente de fornødne oplysninger på denne måde«.396396. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3675 v.sp.
(...)
...at efterlade nogen som helst tvivl om respekten for borgernes retssikkerhed på dette punkt, ej heller når det gælder kontrolundersøgelser som led i dansk bistand til håndhævelse af EU-konkurrenceretten, jf. Krl. § 18, stk. 9, samt gennemførelsesforordningens art. 20, stk. 7. En retskendelse er overflødig, hvis der gives samtykke til undersøgelsen.
(...)
...3, foretage en legalitets- og proportionalitetskontrol, men skal ikke sætte sit eget skøn vedrørende kontrolundersøgelsens hensigtsmæssighed over Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens. Er der tale om dansk bistand til gennemførelse af en beslutning om kontrolundersøgelse truffet af Kommissionen pga. mistanke om overtrædelse af art. 101 eller 102 TEUF,
(...)
- Side 318 -
...lokaler m.v. efter Krl. § 18, jf. §§ 18 a og 18 b, vil af virksomheden blive oplevet som en ransagning, men er ikke noget straffeprocessuelt tvangsindgreb. Et eventuelt erstatningskrav mod Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i anledning heraf kan derfor ikke behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 93a, jf. U 2004.1424 Ø (og U 2008.1098 H).
(...)
...heraf. »Ved vurderingen af, om foretagelse af en kontrolundersøgelse er det mest formålstjenlige middel til indhentelse af nødvendige oplysninger, tilkommer der Konkurrencestyrelsen et betydeligt skøn« – som det udtrykkes af landsretten og tiltrædes af Højesteret i U 2008.1098 H, hvor der ikke fandtes grundlag for at tilsidesætte det udøvede skøn.
(...)
- Side 319 -
...sket. Bestemmelsen om »legemsbesigtigelse«, som nu findes i Krl. § 18, stk. 1, 4. pkt., blev indført i 2007 (dengang stk. 1, 2. pkt.), der også som et efterforskningsskridt introducerede »elektronisk spejling«, jf. nærmere i teksten om Krl. § 18, stk. 4. Beføjelsen skal generelt udøves under iagttagelse af det almindelige proportionalitetsprincip.
(...)
...relevante oplysninger opbevares eller behandles hos en ekstern databehandler, kan styrelsen tilsvarende (efter særskilt retskendelse herom) kræve at få adgang til dennes lokaler, hvis dette er nødvendigt, jf. Krl. § 18, stk. 2. Der er dog ikke samme adgang til at afkræve den eksterne part mundtlige forklaringer eller at foretage legemsbesigtigelse.
(...)
- Side 320 -
for i Krl. § 18, stk. 4, som giver styrelsen 40 hverdage til at gennemgå det indsamlede materiale og identificere de data, som har relevans for sagen (»søgefasen«). Se tilsvarende på EU-konkurrencerettens område Kommissionens nogenlunde tilsvarende beføjelser efter gennemførelsesforordning 1/2003, jf. f.eks. sag C-601/18 P: Prysmian (EU:C:2020:751).
(...)
...(f.eks. fordi en af virksomhedens medarbejdere er fraværende, og ingen andre kan oplyse hans computers password), kan styrelsen forsegle de relevante forretningslokaler og oplysninger i op til tre hverdage derefter,399399. Se om begrebet »hverdage« ovenfor i note 328. jf. Krl. § 18, stk. 5 (og gennemførelsesforordningens art. 20, stk. 2, litra d).
(...)
...kan styrelsen medtage (dvs. midlertidigt beslaglægge) materialet og/eller det medium, som oplysningerne befinder sig på, jf. Krl. § 18, stk. 6. Materialet skal da – sammen med et sæt kopier af de oplysninger, som styrelsen har taget til brug for en nærmere gennemgang – tilbageleveres til virksomheden senest tre hverdage efter kontrolundersøgelsen.
(...)
...i § 18, stk. 1, herunder i private hjem tilhørende virksomhedens ledere eller ansatte, kan styrelsen nu også foretage uanmeldte kontrolundersøgelser sådanne steder, jf. Krl. § 18 a. I forbindelse hermed kan styrelsen ikke kræve mundtlige forklaringer, men i øvrigt finder bestemmelserne i § 18, stk. 1, nr. 3-4, og stk. 6-10, tilsvarende anvendelse.
- Side 323 -
...i en konkurrencesag, jf. for Danmarks vedkommende Krl. § 17, stk. 4, men de kan også anmode om disse myndigheders bistand til at foretage kontrolundersøgelser i deres land, jf. for Danmarks vedkommende Krl. § 18, stk. 10. Dette ville ellers kun være muligt, hvis det andet nordiske land også var medlem af EU/EØS, og sagen havde samhandelspåvirkning.