- Side 947 -
...tillæg A, s. 7147-7150 for en relatering af bestemmelserne til konkurrenceloven. begrænse anvendelsen af administrative tvangsindgreb, fx fremsendelse af spørgsmål eller gennemførelse af kontrolundersøgelser, jf. konkurrencelovens §§ 17, 18 og 18 a. Ikke overfor virksomheden, men den fysiske person, og sagen fsv. angår denne oversendes til politiet.
- Side 949 -
...ved fysisk inspektion, uanset at fx proportionalitetsbetragtninger normalt ville rangordne disse. Derudover kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. konkurrencelovens § 10 a, pålægge dominerende virksomheder at udarbejde og indsende deres generelle samhandelsbetingelser med henblik på vurdering. Nedenfor behandles disse tre instrumenter nærmere.
- Side 950 -
...Cash & Carry Danmark, der specifikt vedrørte en overtrædelse af konkurrenceloven. Det samme skete i Østre Landsrets dom af 22. september 2021 i sag S-119/21: Anklagemyndigheden mod Sydkystens Automatik og N.N. samt fysiske personer, fx medlemmer af ledelsen, bestyrelsesmedlemmer. Det afgørende er, om de kan antages at repræsentere virksomheden.
- Side 954 -
...stk. 1, modsat fysiske personer. Hvis der opstår rimelige mistanke mod sådanne, skal sagen overdrages til politiet og gennemføres som en ransagning, jf. retsplejeloven.4949. For nærmere om forskellen på kontrolundersøgelser og ransagning i private hjem, se fx 2020/1 LSF 116 Forslag til Lov om ændring af konkurrenceloven og straffeloven, pp. 136-138.
- Side 955 -
...politiet. Spørgsmålet ses overvejet i bemærkninger jf. FT 2006-07, tillæg A, s. 7149-7150. jf. nærmere nedenfor afsnit 3.2.7, og reelt udelukker retssikkerhedslovens § 9 ikke, at en administrativ kontrolundersøgelse afsluttes som planlagt, blot fordi der i løbet af denne fremfindes belastende beviser. Det afgørende er, jf. retssikkerhedslovens § 9,
- Side 957 -
...hos styrelsen inden for en overordnet frist på 40 dage, jf. konkurrencelovens § 18, stk. 4. I overensstemmelse hermed har kontrolundersøgelser i stedse stigende omfang flyttet sig fra en fysisk inspektion af virksomhedslokaler til en kopiering af virksomhedens data, hvilket skaber risiko for indsamling af oplysninger, styrelsen ikke har adgang til.
(...)
...andre lovregler begrænsninger. Beviser på overtrædelser uden for retskendelsen, såkaldte lejlighedsfund, er en problemstilling. En anden er oplysninger beskyttet, jf. andre retsregler fx databeskyttelsesreglerne eller retsplejeloven. Det første omfatter fx personfølsomme oplysninger, typisk om medarbejdere, og det andet privilegeret korrespondance
- Side 958 -
...1, udelukker ikke kontrolundersøgelser hos »uskyldige« tredjemænd, dvs. virksomheder, der ikke er genstand for nogen form for mistanke, forudsat at belastende dokumenter m.v. forventes at kunne findes her. Bestemmelsen i § 18, stk. 1, suppleres dog af konkurrencelovens § 18, stk. 2, om databehandlere og konkurrencelovens § 18 a om andre lokaliteter.
(...)
...samling, tillæg A, s. 4451. men tager ikke stilling til, om det skal være en ny retskendelse, der specifikt omtaler databehandleren. Da bestemmelsen dog er subsidiær og altså først kan anvendes, efter at »hovedkontrolundersøgelsen« har vist sig utilstrækkelig, virker det mest korrekt at fordre ny retskendelse, der specifikt omtaler databehandleren.
(...)
...bl.a. private hjem, grunde og transportmidler hos ledende medarbejdere hos virksomheden, der er under mistanke for at have overtrådt konkurrenceloven. Ud over retskendelse skal der foreligge en rimelig mistanke om, at relevante oplysninger ligger her, samt at lokaliteterne tilhører et medlem af virksomhedens ledelse. Jf. konkurrencelovens § 18 a, stk.
- Side 959 -
...afsluttes samme dag, eller det ikke er muligt at tage kopier, og forholdene i øvrigt skyldes virksomheden. Forarbejderne6767. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A, s. 1654. henviser til, at dokumenterne findes sent under en kontrolundersøgelse, at der er problemer med kopimaskinerne, eller at der ikke kan opnås adgang til en computer pga. manglende passwords.
(...)
...computere, fx pga. manglende passwords, eller såfremt data er slettet og skal gendannes. Forarbejderne6969. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A, s. 1654. lægger endvidere op til, at forsegling og beslaglæggelse kan bruges som alternativer efter forhandling med virksomheden, idet det dog ultimativt må være Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som vælger.
(...)
...beslaglægning er genstand for forholdsvis korte tidsfrister. Jf. konkurrencelovens § 18, stk. 7, kan der i særlige tilfælde ske forlængelse. Forarbejderne7070. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A, s. 1654. lægger op til, at dette kan være relevant, hvis tekniske forhold gør sig gældende eller mængden af data er meget betydelig.7171. FT 2006-07, tillæg A, s. 4984.
...konkurrencelovens § 18, stk. 9 og 10, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemføre kontrolundersøgelser som bistand til EU-Kommissionen, konkurrencemyndighederne i andre EU-lande samt de nordiske lande. Alternativt kan kontrolundersøgelsen, jf. konkurrencelovens § 18 b, gennemføres på vegne af disse. I begge tilfælde skal reglerne i konkurrenceloven følges,
(...)
- Side 960 -
...Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og substantielt set minde om en dansk kontrolundersøgelse. Indsigelse over for EU-inspektioner skal dog anlægges ved EU-Domstolene og ikke de danske.7676. Disse kan dog behandle formalitetsindsigelser, jf. fx Højesterets kendelse af 28. marts 2003 i sag 156/2002 – Trioplast mod Konkurrencestyrelsen, gengivet i U 2003.1328 H.
...retssikkerhedslovens § 9. Det sidste må afgøres konkret,7878. Særligt må det overvejes, om indleveringen af en ansøgning om straflempelse skaber en mistanke, der dikterer oversendelse til politiet. Spørgsmålet ses overvejet i bemærkninger, jf. FT 2006-07, tillæg A, s. 7149-7150. men det synes antaget af Justitsministeriet, at en diskvalificerende mis-
- Side 961 -
...konkurrencelovens § 18, stk. 8, kan bistand til gennemtvingelse af kontrolundersøgelse hentes hos politiet, hvilket i praksis betyder, at kontrolundersøgelsen fysisk kan gennemtvinges, hvis en virksomhed værger sig over for dette. Udover adgang til lokaler kan tvang ved politiet være relevant, hvis ansatte fx nægter at vise indholdet af tasker og lommer.
- Side 964 -
...mangelfulde, ukorrekte eller vildledende oplysninger, jf. ovenfor, samt at modsætte sig en kontrolundersøgelse. Der kan dog ikke pålægges straf for at modsætte sig en kontrolundersøgelse i fx et privathjem. Egentlig fysisk hindring heraf kan formentlig medføre straf efter straffelovens § 119, stk. 3, om at hindre udførelsen af offentligt hverv og opgave.
- Side 965 -
...dokumenterne i praksis være betinget af, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har valgt at åbne en formel sag, dvs. overgå til analysefasen, jf. nedenfor. Begrebsmæssigt må den derfor udsondres fra den indledende fase, men kan eventuelt køre parallelt med undersøgelsesfasen i takt med, at dokumenter indsamlet under en kontrolundersøgelse frigives