- Side 947 -
...tillæg A, s. 7147-7150 for en relatering af bestemmelserne til konkurrenceloven. begrænse anvendelsen af administrative tvangsindgreb, fx fremsendelse af spørgsmål eller gennemførelse af kontrolundersøgelser, jf. konkurrencelovens §§ 17, 18 og 18 a. Ikke overfor virksomheden, men den fysiske person, og sagen fsv. angår denne oversendes til politiet.
- Side 949 -
...ved fysisk inspektion, uanset at fx proportionalitetsbetragtninger normalt ville rangordne disse. Derudover kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. konkurrencelovens § 10 a, pålægge dominerende virksomheder at udarbejde og indsende deres generelle samhandelsbetingelser med henblik på vurdering. Nedenfor behandles disse tre instrumenter nærmere.
- Side 950 -
...Cash & Carry Danmark, der specifikt vedrørte en overtrædelse af konkurrenceloven. Det samme skete i Østre Landsrets dom af 22. september 2021 i sag S-119/21: Anklagemyndigheden mod Sydkystens Automatik og N.N. samt fysiske personer, fx medlemmer af ledelsen, bestyrelsesmedlemmer. Det afgørende er, om de kan antages at repræsentere virksomheden.
- Side 954 -
...stk. 1, modsat fysiske personer. Hvis der opstår rimelige mistanke mod sådanne, skal sagen overdrages til politiet og gennemføres som en ransagning, jf. retsplejeloven.4949. For nærmere om forskellen på kontrolundersøgelser og ransagning i private hjem, se fx 2020/1 LSF 116 Forslag til Lov om ændring af konkurrenceloven og straffeloven, pp. 136-138.
- Side 956 -
...I praksis vil dette navnlig være relevant ved inspektioner af private hjem hos ledende medarbejdere. Oplysninger, der frembringes under en ransagning, kan i øvrigt anvendes af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i dennes videre arbejde med sine undersøgelser.5757. 2020/1 LSF 116 Forslag til Lov om ændring af konkurrenceloven og straffeloven, p. 138.
- Side 957 -
...andre lovregler begrænsninger. Beviser på overtrædelser uden for retskendelsen, såkaldte lejlighedsfund, er en problemstilling. En anden er oplysninger beskyttet, jf. andre retsregler fx databeskyttelsesreglerne eller retsplejeloven. Det første omfatter fx personfølsomme oplysninger, typisk om medarbejdere, og det andet privilegeret korrespondance
- Side 958 -
...1, udelukker ikke kontrolundersøgelser hos »uskyldige« tredjemænd, dvs. virksomheder, der ikke er genstand for nogen form for mistanke, forudsat at belastende dokumenter m.v. forventes at kunne findes her. Bestemmelsen i § 18, stk. 1, suppleres dog af konkurrencelovens § 18, stk. 2, om databehandlere og konkurrencelovens § 18 a om andre lokaliteter.
(...)
...bl.a. private hjem, grunde og transportmidler hos ledende medarbejdere hos virksomheden, der er under mistanke for at have overtrådt konkurrenceloven. Ud over retskendelse skal der foreligge en rimelig mistanke om, at relevante oplysninger ligger her, samt at lokaliteterne tilhører et medlem af virksomhedens ledelse. Jf. konkurrencelovens § 18 a, stk.
(...)
- Side 959 -
...mistanke om, at ejeren eller brugeren af lokaliteterne har medvirket til overtrædelsen, skal sagen oversendes til politiet og undersøgelsen gennemføres som en ransagning efter retsplejeloven, jf. konkurrencelovens § 18 a, stk. 3. Det samme gælder, såfremt den fysiske person er den egentlige genstand for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse.
- Side 964 -
...mangelfulde, ukorrekte eller vildledende oplysninger, jf. ovenfor, samt at modsætte sig en kontrolundersøgelse. Der kan dog ikke pålægges straf for at modsætte sig en kontrolundersøgelse i fx et privathjem. Egentlig fysisk hindring heraf kan formentlig medføre straf efter straffelovens § 119, stk. 3, om at hindre udførelsen af offentligt hverv og opgave.