Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.
- Side 211 -
Efter konkurrencelovens § 10 a, stk. 2, gælder påbud i 2 år fra det tidspunkt, hvor påbuddet er endeligt, hvorved bemærkes, at et påbud meddelt af Konkurrencerådet vil kunne ankes til Konkurrenceankenævnet, jf. konkurrencelovens § 19, stk. 1. Samhandelsbetingelser indsendt efter § 10 a vil ikke blive offentliggjort, jf. konkurrencelovens § 13.
- Side 222 -
...myndigheder ikke kan undslå sig for en egentlig sagsbehandling, idet anmeldelsesretten/-pligten fremgår direkte af lovens bestemmelser. Afgørelsen om at indstille sagsbehandlingen efter konkurrencelovens § 15 kan i øvrigt ikke påklages til Konkurrenceankenævnet, jf. konkurrencelovens § 19, stk. 3, og nedenfor i dette afsnit under 2 om Konkurrenceankenævnet.
- Side 233 -
...konkurrencelovens § 19. Anden administrativ rekurs er udelukket. Konkurrenceankenævnet består ifølge § 21 af fem medlemmer: en højesteretsdommer som formand samt fire andre medlemmer, som skal have henholdsvis økonomisk og juridisk sagkundskab. Medlemmerne er udpeget af erhvervsministeren, og de skal være uafhængige af erhvervsinteresser. Hvervet ophører med
(...)
- Side 234 -
...modsætningsvist, at valgfriheden alene gælder materielle forhold. Er der tale om et formelt spørgsmål, skal sagen stadig påklages til Konkurrenceankenævnet, inden man kan gå til domstolene. I formelle forhold gælder det således stadig, at den administrative rekurs skal være udtømt, inden man kan gå til domstolene, jf. også nedenfor under 3 om domstolsprøvelse.
(...)
...sagsbehandlingen, men også andre former for processuelle beslutninger, ikke kan påklages. Det kan f.eks. være beslutninger om at undlade at behandle anmeldelser eller forespørgsler efter konkurrencelovens § 8, stk. 5, og § 9, stk. 2, om fritagelse/negativattest, hvor undladelsen af at behandle spørgsmålet skyldes, at det anmeldte forhold mærkbart vil kunne på-
(...)
- Side 235 -
...konkurrencebegrænsninger er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering. Dette fremgår af konkurrencelovens § 2, stk. 4. Hverken Konkurrencerådet eller Konkurrenceankenævnet kan befatte sig med nogen form for prøvelse af denne afgrænsning, der, således som lovens system er bygget op, afgøres af ressortministeren for den pågældende offentlige regulering.
(...)
...rådsafgørelse, der rettede sig mod Taksatorringen. Det fremgår i øvrigt af konkurrencelovens § 19, stk. 2, nr. 2, at tredjemand ikke har klageadgang i fusionskontrolsager. Se i øvrigt om praksis Pinborg og Straton-Andersen: Konkurrenceloven med kommentarer, p. 1395 ff., og ovenfor under 1.c. om partsbegrebet. Det er Konkurrenceankenævnet, der afgør, hvem der
(...)
- Side 236 -
...496/2021, §§ 5-12. Se også Pinborg og Straton-Andersen: Konkurrenceloven med kommentarer, p. 1403, der anfører, at der trods udgangspunktet om fuldstændig prøvelse i vidt omfang er tale om en legalitetsprøvelse, idet Konkurrenceankenævnet udviser tilbageholdenhed med at efterprøve og særligt tilsidesætte Konkurrencerådets og Konkurrencestyrelsens skøn.
- Side 237 -
...Forbrugerstyrelsen har taget stilling til et spørgsmål, som imidlertid ikke er blevet behandlet af Konkurrenceankenævnet, selvom sagen har været indbragt for ankenævnet, så kan domstolene godt tage stilling til sådanne spørgsmål, jf. hertil U 2020.524 H (vejmarkeringssagen), se også Pinborg og Straton-Andersen: Konkurrenceloven med kommentarer, p. 1425f.
- Side 242 -
...vildledende oplysninger fra deltagerne i aftalen m.v. Selve afgørelsen af at gøre tilsagnet bindende kan efter konkurrencelovens § 19, stk. 1, ikke ankes til ankenævnet, men afgørelser efter konkurrencelovens § 16 a, stk. 3 og 4, kan. Tilsagnsinstituttet er blevet forholdsvist hyppigt anvendt i praksis, navnlig i årene umiddelbart efter dets indførelse.