- Side 62 -
...gentaget i en række senere EU-domme. Se f.eks. sag C-516/15 P: Akzo Nobel (EU:C:2017:314, præmis 48), sag C-724/17: Skanska (EU:C:2019:204, præmis 36), sag C-152/19 P: Deutsche Telekom (EU:C:2021:238, præmis 72) og sag C-882/19: Sumal (EU:C:2021:800, præmis 41). Se om det økonomiske virksomhedsbegreb også Karsten Engsig Sørensen i U 2020 B, p. 201 ff.
(...)
- Side 63 -
...modpart. De vil endvidere lige som en arbejdstager udføre arbejdet under instruktion, og de vil ikke bære den økonomiske risiko for den virksomhed, som de udfører for deres samarbejdspartner. De gængse konkurrencemæssige betænkeligheder gør sig ikke gældende her på samme måde som ved aftaler eller vedtagelser mellem (andre) selvstændige virksomheder.
(...)
- Side 64 -
...på et solidaritetsprincip og udelukkende forfølger et solidarisk, socialt formål, og hvis ydelser er fastsat af lovgiver, jf. sag C-159/91: Poucet og Pistre (EU:C:1993:63) samt senere bl.a. sag C-218/00: Cisal (EU:C:2002:36) og sag C-350/07: Kattner Stahlbau (EU:C:2009:127). Se Heide-Jørgensen i Konkurrenceretten i EU, 3. udg., p. 71 ff. og 75 ff.
(...)
- Side 65 -
...stk. 1. Dette skal ses i sammenhæng med reglerne i Krl. § 2, stk. 4 og 5 (om inddragelse af den pågældende ressortminister og erhvervsministeren), og § 11 a (om konkurrenceforvridende støtte ydet ved hjælp af offentlige midler), jf. nedenfor i afsnit 8. Se hertil den lige nedenfor omtalte ligestilling mellem offentlig og privat erhvervsvirksomhed.
- Side 66 -
...prioritering, hvorved andre politiske eller samfundsmæssige hensyn er fundet mere tungtvejende end hensynet til konkurrencen, og i så fald er konkurrencelovens anvendelsesområde indskrænket tilsvarende,5858. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3654 v.sp., og Tillæg B, p. 1148 h.sp. jf. nedenfor om Krl. § 2.5959. FT 1996-97, Tillæg B, p. 1148 h.sp. Omvendt er konkurren-
(...)
- Side 68 -
...2012:449, præmis 36) med henvisninger til tidligere praksis. Spørgsmålet om offentlig myndighedsudøvelse versus økonomisk aktivitet på et marked (erhvervsvirksomhed) skal bedømmes særskilt for hver enkelt aktivitet, idet forskellige aktiviteter udøvet af samme organ kan skulle rubriceres forskelligt, jf. sag C-49/07: MOTOE (EU:C:2008:376, præmis 24-25).
(...)
...eller nødvendig følge af offentlig regulering«, undtaget fra forbudsbestemmelserne i medfør af Krl. § 2, stk. 2, 1. pkt. Det betyder dog ikke, at enhver konkurrencebegrænsning, som kan henføres til (anden) offentlig regulering, får lov at gå fri af konkurrencereglerne, idet undtagelsen som nævnt kun gælder for »direkte eller nødvendige« følger heraf.
(...)
- Side 69 -
...kommunalbestyrelsen at udføre bestemte opgaver, men alene åbner mulighed for forskellige aktiviteter.6565. Jf. ministerens svar på spørgsmål 111 i FT 1996-97, Tillæg B, p. 1157 h.sp. Se om kommunerne og konkurrenceloven Palle Bo Madsen i KommuneKredits jubilæumsantologi: Kommunestyre i retlige rammer, 1999, p. 129 ff., og Michael Steinicke i U 2002 B, p. 305 ff.
(...)
- Side 70 -
...myndighedsudøvelse, at det lignede en »direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering« (hvilket Konkurrencestyrelsen da også havde søgt afklaret ved indhentelse af en § 2, stk. 4-afgørelse), og at det lignede et nødvendigt tiltag for, at kommunen kunne opfylde de opgaver, den var pålagt i henhold til lovgivningen, jf. Krl. § 2, stk. 2, 1. og 2. pkt.
(...)
...til den pågældende ressortlovgivning, inden han træffer sin afgørelse. der afgør, om en bestemt konkurrencebegrænsning må anses for en direkte eller nødvendig følge af reguleringen, jf. Krl. § 2, stk. 4, 1. pkt., og f.eks. Kdl. af 16.1.2001 (Dansk Taxi Forbund, sag 00-110.529), men spørgsmålet kan naturligvis i sidste instans prøves ved domstolene.
(...)
Kdl. af 16.1.2001 (Dansk Taxi Forbund, sag 00-110-529) blev indbragt for domstolene, men landsretten fandt »ikke grundlag for at tilsidesætte det skøn, der er udøvet« af den pågældende myndighed i medfør af Krl. § 2, stk. 4, jf. dom afsagt af Østre Landsret den 14.5.2003 (sag B-735-01). Dette er nok udtryk for domstolenes sædvanlige tilgang hertil.
(...)
...konkurrerende passagerterminal i Københavns Lufthavn. Højesteret tilsluttede sig ressortministeriets vurdering i medfør af Krl. § 2, stk. 4, hvorefter der var tale om en konkurrencebegrænsning, der som anført i Krl. § 2, stk. 2, måtte anses for en nødvendig følge af offentlig regulering og derfor ikke omfattet af reglerne i konkurrencelovens kapitel 2 og 3.
(...)
- Side 71 -
vendelsens modtagelse, jf. Krl. § 2, stk. 4, 2. pkt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har dog mulighed for at forlænge fristen, hvilket f.eks. kan komme på tale, hvor der er behov for høring af andre myndigheder eller af en sags parter, før der træffes afgørelse.
(...)
...hvor en offentlig regulering eller en støtteordning (herunder en lov eller en beslutning truffet med hjemmel i en offentlig forskrift) antages at kunne have skadelige virkninger for konkurrencen »eller i øvrigt kan hindre en effektiv samfundsmæssig ressourceanvendelse«, jf. Krl. § 2, stk. 5, 1. pkt.6868. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 4445 f.
- Side 73 -
...kulturministeriets regi, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen reelt kun rette henvendelse til kulturministeren efter Krl. § 2, stk. 5, for at påpege mulige skadevirkninger af en manglende konkurrence (hvilket tidligere er sket efter den tilsvarende bestemmelse i 1989-konkurrenceloven, jf. Dokumentation 1990-4, p. 317 ff., og Dokumentation 1996-2, p. 352 f.).
(...)
...konkurrerende rettighedshavere (via Copydan og de benyttede standardvilkår) opererede med ens priser i forhold til de enkelte undervisningsinstitutioner, hvorfor det med henvisning til Krl. § 2, stk. 2, måtte konkluderes, at forbudsbestemmelserne i Krl. §§ 6 og 11 ikke kunne finde anvendelse, jf. Konkurrencerådets møde den 17.12.2003 (J.nr. 3/1120-0301-0262).
- Side 78 -
...EU-konkurrencereglerne i art. 101 og 102 TEUF, hvis betingelserne herfor er til stede. Det følger nu også af Krl. § 2, stk. 6, 1. pkt. (der blev indsat ved 2021-ændringsloven, men ikke ændrer noget i forhold til tidligere), at art. 101 og 102 TEUF skal anvendes parallelt med Krl. §§ 6 og 11 (eller alene), når den pågældende aftale eller adfærd har samhandelspåvirkning.
- Side 181 -
...virksomheder, jf. ovenfor pkt. 4.2. Forbuddet i § 11 finder endvidere anvendelse over for såvel offentlige som private virksomheders misbrug af markedsdominans, selv om den dominerende stilling f.eks. skyldes en lovbestemt eneret.205205. Sml. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3666, h.sp. Der kan være tale om såvel sælgers som købers misbrug af en dominerende stilling.
- Side 249 -
...Congregación de Escuelas Pías Provincia Betania (EU:C:2017:496, præmis 41-46). Det er tillige ikke en betingelse for her at kunne omfattes af virksomhedsbegrebet, at den pågældende økonomiske aktivitet har forbindelse med de goder, som udgør den offentlige støtte, jf. sag C-325/22: Ministar na zemedelieto, chranite i gorite (EU:C:2023:793, præmis 30 og 41).
(...)
- Side 250 -
Begrebet »offentlig regulering« i Krl. § 11 a, stk. 2, nr. 2, skal forstås i overensstemmelse med Krl. § 2, stk. 2, jf. ovenfor pkt. 4.2.
- Side 251 -
...offentlig regulering som hovedregel forudsætter, at støtten ydes på markedsvilkår, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering af, om støtten forvrider konkurrencen, dog i en række tilfælde kunne indgå i denne vurdering af støttens lovlighed. Heraf følger også, at de to vurderinger efter henholdsvis nr. 1 og nr. 2 ofte vil være sammenfaldende.
(...)
- Side 252 -
betingelsen i Krl. § 11 a, stk. 2, nr. 1, er opfyldt, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke udstede påbud, men kun rette henvendelse til vedkommende myndighed efter Krl. § 2, stk. 5.
- Side 287 -
...Forbrugerstyrelsen samt domme og bødevedtagelser, der vedrører virksomheders civile bøder eller fysiske personers bøder eller fængselsstraf, offentliggøres dog eventuelt blot i form af et resumé. Offentliggørelse af styrelsens afgørelser kan endvidere undlades helt, hvis en afgørelse skønnes at være uden informativ værdi eller interesse for offentligheden.
- Side 293 -
...11 a, stk. 3, 1. pkt., at afgørelse af, om offentlig støtte ydet til en erhvervsvirksomhed er lovlig, træffes af vedkommende minister, henholdsvis den kommunale (og regionale) tilsynsmyndighed. Det følger endvidere af § 15, stk. 1, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan behandle sager af egen drift, efter anmeldelse eller på grundlag af en klage.
- Side 296 -
...bestemte betingelser både ret og pligt til at anvende de EU-retlige kartel- og misbrugsregler (art. 101 og art. 102 TEUF) i alle sager med EU-dimension, dvs. hvor samhandlen mærkbart kan påvirkes, sml. ovenfor pkt. 4.5. Kun hvis samhandels- eller mærkbarhedskriteriet ikke er opfyldt, skal sagen udelukkende behandles efter de nationale konkurrenceregler.
(...)
- Side 297 -
skadelige virkninger på konkurrencen inden for EU. De nationale konkurrencemyndigheder kan i så fald anvende EU-konkurrencereglerne parallelt (samtidig) med Krl. §§ 6 og 11, jf. Krl. § 2, stk. 6.
(...)
- Side 298 -
...fusionskontrol, forholder det sig anderledes. Her er Kommissionen enekompetent, og der er ikke hjemmel for en national konkurrencemyndighed til at anvende fusionsforordningen. Hvor en sådan fusionssag måtte blive henvist til national behandling, sml. ovenfor pkt. 9.3.2 in fine, skal sagen derfor altid vurderes alene efter reglerne i konkurrencelovens kapitel 4.
(...)
...TEUF, som håndteres af de nationale myndigheder, jf. Krl. § 2, stk. 6, 2. pkt. Det er således samme formelle og processuelle regelsæt, der gælder i alle tilfælde, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen behandler sager om overtrædelse af konkurrencerettens regler, og der vil være tale om én samlet afgørelse af, hvilke regler der måtte være overtrådt.
(...)
...Krl. § 22. Afgørelser vedrørende spørgsmål om overtrædelse af art. 101, stk. 1, og art. 102 TEUF kan endvidere på sædvanlig vis indbringes for Konkurrenceankenævnet, jf. Krl. § 19, stk. 1 (med henvisning til § 2, stk. 6). Konkurrencelovens bestemmelser om sanktioner og sanktionslempelser i §§ 22-23 j gælder ligeledes her, jf. Krl. § 2, stk. 6, 2. pkt.
(...)
- Side 299 -
...Domstolens dom i sag C-198/01: CIF (EU:C:2003:430).365365. Se hertil Ulla Neergaard i U 2003 B, p. 409 ff. Der gælder med andre ord ikke ved behandling af sager efter art. 101 eller 102 TEUF en regel svarende til Krl. § 2, stk. 2, om accept af konkurrencebegrænsninger, der er en direkte eller nødvendig følge af anden (national) offentlig regulering.
- Side 308 -
...§ 15 f, stk. 4, skal der gennemføres en høring af relevante markedsaktører og ressortmyndigheder med henblik på at sikre inddragelse af relevante sektorspecifikke forhold og synspunkter. Der vil ikke kunne udstedes påbud om at ændre en adfærd, hvis denne er en direkte og nødvendig følge af offentlig regulering (som omhandlet i Krl. § 2, stk. 2), og
- Side 325 -
...EU-retlige forbud mod selvinkriminering, jf. § 17 b, 2. pkt., afgørelser om selvinkriminering efter retssikkerhedslovens § 10 og afgørelser om beskyttelse af fortroligheden mellem en virksomhed og dennes eksterne advokat (»legal professional privilege«) påklages til Konkurrenceankenævnet – men kun af den, som afgørelsen retter sig imod. men udgangspunk-
- Side 338 -
...processuelle regler for danske domstoles behandling af sådanne sager, uanset om overtrædelsen vedrører konkurrenceloven eller EU-konkurrencereglerne, jf. Krl. § 2, stk. 6, 2. pkt. Det nye bødesystem med civile bøder gælder tillige for overtrædelser, der knytter sig til reglerne for gennemførelse af en fusion, særligt »gun-jumping«, jf. Krl. § 23, stk. 2.
- Side 386 -
...sig på ex ante-regler, der ikke automatisk udelukker, at de almindelige konkurrenceregler – navnlig Krl. § 11 – anvendes ex post. En anden ting er, at konkurrencelovens forbudsregler kan være sat skakmat som følge af helt anden offentlig regulering, som tager andre hensyn end de rent konkurrencemæssige, jf. Krl. § 2, stk. 2, samt ovenfor pkt. 4.2.1.