- Side 32 -
...2021, s. 62. Et marked for varer og tjenesteydelser må i den forstand afgrænses bredt og bl.a. omfatte fast ejendom og immaterielle rettigheder. Oplagte områder for loven er egentlig produktion og handelsvirksomhed. Også erhvervsorganisationer, som varetager erhvervsmæssige interesser, dog uden selv at drive erhvervsvirksomhed, er omfattet af loven.
- Side 34 -
...støtte i henhold til offentlig regulering, af vedkommende minister eller af Ankestyrelsen,3232. Om tilsynet, se lovbekendtgørelse nr. 47 af 15. januar 2019 (kommunestyrelsesloven), kapitel VI. såfremt der er tale om en regional eller en kommunal støtte. Såfremt andet er bestemt i anden lovgivning, viger ministeren eller for den udpegede autoritet.
(...)
...udføre en bestemt aktivitet. For kommunalbestyrelser gælder endvidere, at en konkurrencebegrænsning, som er fastsat af en kommunalbestyrelse, kun betragtes som en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering, når konkurrencebegrænsningen er nødvendig for, at kommunalbestyrelsen kan opfylde de opgaver, den er pålagt i henhold til lovgivning.
(...)
- Side 35 -
...konkurrencen, samt fremkomme med forslag til fremme af konkurrencen på området«. Vedkommende minister skal efter forhandling med Erhvervsministeren svare på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udtalelse senest fire måneder fra modtagelsen af styrelsens udtalelse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan forlænge fristen.3333. Konkurrencelovens § 2, stk. 5.
(...)
...Bestemmelsen i traktatens art. 106 har den lighed med konkurrencelovens § 2, stk. 2, at det offentlige og de begunstigede virksomheder i visse tilfælde kan fritages fra at overholde de generelle konkurrenceregler.3434. Om bestemmelsen i EUF-traktatens art. 106, se Sierra 1999, von Quitsow 2002, Steinicke 2002, Cruz 2002 og Sauter & Schepel, 2009.
(...)
- Side 36 -
...Lønnings- og Takstnævn til at forhandle og indgå overenskomster med bl.a. organisationer af sundhedspersoner, nævnets anvendelse af bemyndigelsen og udvalgenes fastsættelse af højestegrænser efter formålet med denne ordning er udtryk for myndighedsudøvelse af almen samfundsmæssig karakter, hvorefter EUF-traktatens art. 101 heller ikke fandt anvendelse.
(...)
- Side 38 -
...vurdere ordningen efter § 6 og EUF-traktatens art. 101. Dette kunne give det forkerte indtryk, at konkurrencelovens § 2, stk. 2, havde betydning for, om art. 101 i EUF-traktaten kan anvendes. Dette er naturligvis ikke tilfældet. Afgørende for anvendelsen af de europæiske regler er, hvorvidt samhandelskriteriet er opfyldt. Se også afsnit 1.5 ovenfor.
- Side 41 -
...forholdet mellem hensynet til den effektive konkurrence på den ene side og andre samfundsmæssige hensyn på den anden side. Til forskel fra § 2, stk. 2, som ikke afgrænses til bestemte hensyn, vedrører § 3 udelukkende arbejds- og lønforhold. I begge tilfælde er resultatet af afvejningen af disse hensyn, at hensynet til den effektive konkurrence fortrænges.