- Side 45 -
...finansieret.1313. Jf. sag C-280/06 – ETI SpA mfl., præmis 38. Det afgørende er, at varer og ydelser udbydes i et marked,1414. Jf. sag C-222/04 – Ministero dell’Economia e delle Finanze mod Cassa di Risparmio di Firenze SpA, præmis 107-108. hvilket modsætningsvis udelukker klassisk myndighedsudøvelse samt organiseret interessevaretagelse af politisk karakter.
(...)
- Side 48 -
...rammeaftaler, der sikrede dets medlemmer rabatter og andre fordele, mod aktivt at markedsføre deres samarbejdspartnere over for medlemmerne. Konkurrencerådet fandt, at Ældre Sagen var en virksomhed inden for rammerne af konkurrenceloven. Tilsvarende fandt konkurrenceloven anvendelse i ALKAs aftale om kollektiv personsikring med Dansk Frisør og Kosmetiker
(...)
- Side 49 -
...for begrebet erhvervsaktivitet jf. EU-praksis.4343. For gennemgang af denne se Richard Whish & David Bailey, Competition law, 10th edition, Oxford 2021, pp. 89-90. EU-praksis fremstår meget konkret, men synes at lægge vægt på, om solidaritet frem for individuel sikring er et bærende element i en ordning. Som udgangspunkt er forsikrings- og pensi-
- Side 51 -
Den kurante rækkevidde af Wouters er uklar, navnlig i en dansk kontekst, da fx Advokatsamfundets regeludstedelse vil være hjemlet i retsplejeloven og derfor omfattet af konkurrencelovens § 2, jf. nedenfor afsnit 3. Selvom dok-
(...)
- Side 52 -
...præmis 54. I denne sag havde den nationale advokatsammenslutning fastlagt minimumssalærer, hvilket normalt ville være uforeneligt med Artikel 101. Se også forenede sager C‑184/13 to C‑187/13, C‑194/13, C‑195/13 and C‑208/13 – API m.fl. pærmis 46-57. fx på sportens område samt inden for liberale erhverv, ikke anses som udtryk for erhvervsaktivitet.
...egne ansatte og til eget brug, såkaldt inhouse-produktion. Den nærmere afgrænsning heraf gav anledning til en række overvejelser ved lovens vedtagelse i 1997, og erhvervsministeren fandt det derfor påkrævet at påpege, at begrebet inhouse-produktion ikke omfattede leveringen af børnepasning, ældrepleje og miljøbeskyttelse, da det var til eget brug.
- Side 53 -
...for politisk bestemte konkurrencebegrænsninger, henskyder bestemmelsen, kompetencen til at foretage vurdering til ressortministeren og ikke Konkurrencerådet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen må herefter enten stoppe sagsbehandlingen fuldstændigt eller »arbejde« udenom restriktionen, dvs. bedømme eventuelle andre problemer i en aftale eller adfærd.
- Side 54 -
...2, stk. 2, hvis sagen vedrører emner, der delvist er reguleret i lovgivningen. Oprindeligt synes det fx antaget, at myndighederne var underlagt en form for proportionalitetsforpligtelse, der afskar virksomhederne fra at påberåbe sig konkurrencelovens § 2, stk. 2, såfremt myndigheden kunne have valgt et mindre restriktivt indgreb eller organisering.
(...)
...der fremhævede kommunernes mulighed for at vælge forskellige lokale ordninger, herunder mindre restriktive modeller. På baggrund heraf anså Konkurrencerådet konkurrencelovens § 2, stk. 2, for uanvendelig, hvilket Konkurrenceankenævnet underkendte uden nogen detaljeret begrundelse. I overensstemmelse hermed blev flybranchens bonusprogrammer anset som
(...)
- Side 55 -
...ikke indlagt forudsætninger eller beskrivelser af den nærmere udformning heraf, herunder de specifikke elementer, som var indklaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Praksis indikerer derfor ikke noget reelt krav om en snæver forbindelse mellem regulering og konkurrencebegrænsning og fraværet af valgmuligheder. Nyere praksis følger op herpå.
(...)
...Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overfor et forbud i de advokatetiske regler mod, at advokater forsøgte at »fortrænge« en kollega eller i visse tilfælde opsøgte mulige klienter, såkaldt klientfiskeri. Dette kunne, uanset en vis sympati for beskyttelseshensynet, begrænse konkurrencen. Styrelsen rettede derfor henvendelse til Justitsministeriet med
(...)
- Side 56 -
...der også inddrager, om mindre proportionelle tiltag kunne være iværksat.6666. En tilsvarende tilgang kan ses i Kommunalt tilskud til Lyngby-Teatret, Konkurrencerådet, 25. august 1999, hvor Rådet vælger at undersøger om kommunens betaling reflekter leveret ydelser, også efter det er klarlagt at ordningen er omfattet af konkurrencelovens § 2, stk. 2.
...priser og vilkår for magasinpost (Magasinpost I), Konkurrencerådet, 30. august 2007. Se navnlig pkt. 166-169. Her havde Post Danmark ellers forsøgt at henvise til Transportministeriets tilsynsvirksomhed og et generelt politisk pres på lavere priser som begrundelse for ikke at være omfattet af konkurrenceloven. Da prisen for levering af magasiner dog
(...)
- Side 57 -
...spørgsmål. Kun hvis denne reelt har udnyttet sin beføjelse, finder konkurrencelovens § 2, stk. 2, anvendelse og suspenderer anvendelsen af konkurrenceloven. Selvom dette umiddelbart fremstår som mest korrekt, er det ikke ubetinget foreneligt med fx Flybonusprogrammer i Danmark og Skorstensfejerlauget. En uklarhed i praksis kan således identificeres.
...gøre det i forhold til virksomheder, der helt eller delvis er genstand for offentlig regulering. Af de gennemgåede sager kan det fx konkluderes, at navnlig et offentligt tilsyn, der indbefatter godkendelse af vilkår og priser, eller pålægger særlige forpligtelser, vil kunne suspendere konkurrenceloven. Der er enkelte sager, hvor spørgsmål har indgået.
(...)
- Side 58 -
I praksis har navnlig Erhvervsstyrelsens tilsyn efter teleloven givet anledning til uklarhed i forhold til konkurrencelovens § 2 og Konkurrencemyndighedernes adgang til indgreb.
(...)
- Side 59 -
...kompetence. Bl.a. henviste It- og Telestyrelsen til, at denne ikke mente at have hjemmel til at afgøre de indbragte spørgsmål. Da Konkurrenceankenævnet dog ikke fandt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens dialog med It- og Telestyrelsen reelt havde været egnet til at afdække kompetencespørgsmålet, blev afgørelsen ophævet under henvisning hertil.
(...)
- Side 60 -
...konkurrenceudsatte og monopolaktiviteter. Upåagtet heraf har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anset sig berettiget til at bedømme sager, der delvis dækkede samme emner inden for tele7979. Fx TDC’s priser på bredbånd, Konkurrencerådet, 18. december 2013. og post.8080. Fx Post Danmark – adresseløse forsendelser, Konkurrencerådet, 29. september 2004, pkt. 190-195.
(...)
...retsstilling, hvor allerede muligheden for regulering efter særlovgivningen suspenderer konkurrenceloven, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2. En streng formel anvendelse heraf burde udelukke anvendelse af konkurrencereglerne i alle tre tilfælde, og i særdeleshed i det sidste, dvs. i forhold til prisklemmetilsynet, hvor konkrete bestemmelser er optaget. I prak-
- Side 61 -
...december 2015. fravalgte Advokatrådets Responsumudvalg dog at henvise hertil i forhold til en salærbestemmelse i de advokatetiske regler. I stedet blev der henvist til retsplejelovens salærregler, som bestemmelsen var en udmøntning af, hvorfor konkurrencelovens § 2 fandt anvendelse og eventuelle konkurrencebegrænsende effekter heraf derfor fritaget.
(...)
...ikke er tilfældet, men reglerne i øvrigt fremstår rimelige og proportionale, kan det praktiske resultat dog være det samme, jf. Wouters. Hvis reglerne omvendt ikke fremstår rimelige og proportionale, må det vurderes, om vedtagne regler begrænser konkurrencen.8282. Se navnlig kapitel X, afsnit 9, der gennemgår praksis omkring selvregulerende organer.
...eksistere parallel kompetence, således at både konkurrence- og sektormyndigheder kan regulere et spørgsmål. Dette udelukker dog ikke, at kompetencen kan ligge i forlængelse af hinanden, således at fx forpligtelsen til at indgå en aftale reguleres eksklusivt af andre regler, mens konkurrenceloven regulerer vilkårene. Praksis rummer eksempler herpå.
(...)
- Side 62 -
...for tandlæger var konkurrenceforvridende. Selve ordningen hvilede på regulering og var derfor omfattet af konkurrencelovens § 2, stk. 2. Rådet mente dog at kunne prøve vilkåret om anvendelse af bestemt forsikringsselskab, hvilket Konkurrenceankenævnet underkendte. Ordningen var organiseret således, at den forudsatte anvendelse af et samlet selskab.
(...)
Forudsat at det antages, at konkurrencelovens § 2, stk. 2, skal anvendes snævert og alene afskærer konkurrenceretlig efterprøvning af specifikke vilkår henlagt til anden myndighed, fremstår Roamingaftale mellem Sonofon A/S og Mobilix A/S som eksempel på parallel kompetence om de samlede forpligtelser.
- Side 63 -
...konkurrencelovens § 2, stk. 2, og forpligtelsen til at standse sagsbehandlingen ved særregulering er der muligvis udviklet en form for prioritetsregel. Det følger heraf, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen frivilligt lukker en sag efter konkurrencelovens § 15, dvs. vælger ikke at prioritere denne, hvis spørgsmålet kan reguleres efter speciallovgivningen.
- Side 64 -
...Kristian Helge Straton-Andersen, Konkurrenceloven, 5. udgave, DJØF 2022, pp. 124-127.med begrænset praktisk effekt. Set over tid ses det dog lejlighedsvis, at henvendelser medfører lovændringer, og navnlig i nyere tid er anbefalingerne ofte ledsaget af omfattende analyser af de samfundsøkonomiske konsekvenser knyttet til den eksisterende retstilstand.
...og 102, men ikke konkurrencelovens §§ 6 og 11, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2. Ordlyden af konkurrencelovens § 2, stk. 6, åbner for at avende Artikel 101 og 102 alene, og det synes at være Konkurrencerådets opfattelse, at dette åbner for indgreb efter EU-reglerne, i tilfælde hvor konkurrencelovens §§ 6 og 11 ikke kan anvendes grundet § 2, stk. 2.
(...)
- Side 65 -
...baggrund af Artikel 101 og 102 i tilfælde, hvor konkurrencelovens § 2, stk. 2, udelukker anvendelsen af konkurrencelovens §§ 6 og 11. I stedet må spørgsmålet antages at være åbent.9494. Et delvis overlappende spørgsmål vedrører til indgreb efter Artikel 102 overfor ikke anmeldelsespligtige fusioner. Spørgsmålet er overvejet i kapitel XXV, afsnit 2.