- Side 190 -
I afsnit 6.2-6.3 nedenfor redegøres for, hvilke typer af multirepertoiresamarbejder der kan undtages fra konkurrenceretlig regulering efter konkurrencelovens § 2, stk. 2, eller TFEU artikel 106, stk. 2, idet samordningen anses for at være »en nødvendig følge af offentlig regulering« eller en »tjenesteydelse […] af almindelige økonomisk interesse«.
- Side 191 -
Efter konkurrencelovens § 2, stk. 2, gælder konkurrencelovens forbud i § 6 og § 11 ikke, »hvis en konkurrencebegrænsning er en direkte eller nødvendig
(...)
- Side 192 -
...Copydan, AVU-kopier). Begge afgørelser forudsatte, at etableringen af et multirepertoire via samarbejde mellem rettighedshavere udgjorde en konkurrencebegrænsning efter konkurrencelovens § 6, stk. 1, men styrelsen fandt, at der som følge af effektivitetsfordele var grundlag for individuel fritagelse. Konkurrencelovens § 2, stk. 2, var ikke gjort gældende.
(...)
Det blev den efterfølgende.298298. Afgørelse af 17. december 2003, sag nr. 3/1120-0301-0262/PR/FI – Copydan Undervisningskopier. Konkurrencestyrelsen rettede henvendelse til Kulturministeriet i medfør af konkurrencelovens § 2, stk. 4, og forespurgte,
(...)
- Side 194 -
...mellem UBOD og Copydan Kabel-TV (j.nr. 2:8032-2, 2:8032-110 -Fritagelse efter konkurrencelovens § 8). men da aftalerne blev anmeldt på ny, blev der den 30. januar 2002 truffet afgørelser med samme resultat som på § 13-området i henhold til konkurrencelovens § 2, stk. 2, jf. stk. 4.303303. Afgørelse af 17. december 2003 i sag nr. 3/1120-0301-252/pr/FI.
(...)
Konkurrencerådets og Kulturministeriets praksis vedrørende undtagelse efter konkurrencelovens § 2, stk. 2, jf. stk. 4, kan sammenfattes således:
(...)
...og 102, når forbuddene gælder, også i rent »danske« sager vedrørende danske forvaltningsorganisationer, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 6, 1. pkt. Det indebærer blandt andet, at undtagelser efter konkurrencelovens § 2, stk. 2, jf. stk. 4, kan opretholdes, hvis de ikke går videre end undtagelsen i TFEU artikel 106, stk. 2. Det må afgøres fra sag til
- Side 195 -
...forvaltningsorganisation, der i forvejen er godkendt i henhold til en af de specifikke aftalelicensordninger,308308. For at dække et clearingbehov uden for, men i tilknytning til den udnyttelse, der er dækket af den specifikke aftalelicens. er forvaltningsorganisationen dækket af undtagelsen i konkurrencelovens § 2, stk. 2, også under forhandlingerne.
(...)
- Side 196 -
...licensaftaler vedrørende tilrådighedsstillelse af lydoptagelser, jf. ophavsretslovens §§ 65-66, og opnå aftalelicensvirkning efter § 50, stk. 2, hvilket også er sket i praksis.312312. Fx MPO’s aftaler med DR omtalt i afsnit 2.5 ovenfor. Samordningen via MPO vil dermed kunne undtages efter konkurrencelovens § 2, stk. 2, så længe MPO bevarer sin repræsentivitet.
(...)
- Side 197 -
...forvaltningsorganisationens repræsentivitet for hele den pågældende periode. I sådanne situationer gælder undtagelsen i konkurrencelovens § 2, stk. 2, også.313313. Mister organisationen sin repræsentivitet, kan § 50, stk. 2-godkendelsen trækkes tilbage, og forudsætningen for undtagelse efter konkurrencelovens § 2, stk. 2, er ikke længere til stede.
- Side 201 -
...1-brugen er en direkte og nødvendig følge af offentlig regulering, som i henhold til konkurrencelovens § 2, stk. 2, ikke er omfattet af konkurrencelovens forbudsbestemmelser. En prisliste, som gengiver de af Ophavsretslicensnævnet fastsatte og regulerede takster for § 18-brugen af musikværker, vil derfor være omfattet af konkurrencelovens § 2, stk. 2.«
(...)
...og i multimedia” dækker tilsyneladende også større orkesterværker med flere stemmer. Samtidig er der i pkt. 4b og 4c angivet takster for anden anvendelse af musikværker end gengivelse i samleværker til undervisningsbrug. Sammenfattende kan det derfor konkluderes, at de 4 anmeldte vejledende takster ikke er omfattet af konkurrencelovens § 2, stk. 2.«
- Side 223 -
...minister«. og Konkurrencerådet er efter gældende ret næppe afskåret fra at påkende sager vedrørende forvaltningsorganisationernes vilkår og vederlag over for brugerne, idet det kun er selve kollektiviseringen af ophavsret, der efter konkurrencelovens § 2, stk. 2, og TFEU artikel 106, stk. 2, bør anses for undtaget fra konkurrenceretlig regulering.