- Side 326 -
...behandlingen af lovforslaget. Her blev Konkurrenceankenævnets rolle reduceret, således at en virksomhed nu frit kan vælge at indbringe en materiel afgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen direkte for domstolene uden forudgående klage til og behandling i Konkurrenceankenævnet, jf. udvalgsbetænkningens bemærkninger til den foreslåede § 20, stk. 1.
(...)
- Side 330 -
...Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor afgørelsen er »meddelt« den pågældende (hvilket må forstås som »kommet frem«). Klagefristen skal tilgodese de berørte parters berettigede krav på inden for en rimelig tid at kende deres retsstilling. Hvis særlige grunde taler derfor, har ankenævnet dog mulighed for at se bort fra en overskridelse af klagefristen.
(...)
...have en sådan »individuel, væsentlig interesse«, som kræves for at være klageberettiget, dog være orienteret om den verserende sag og om afgørelsen, så snart denne er truffet og meddelt de direkte involverede. Om fornødent må ankenævnet med hjemmel i § 20, stk. 2, 2. pkt., se bort fra en eventuel fristoverskridelse med henvisning til »særlige grunde«.
(...)
Klagefristen i Krl. § 20, stk. 2, finder kun anvendelse for indbringelse af afgørelser efter konkurrenceloven, ikke for afgørelser om aktindsigt eller egenacces efter forvaltningsloven og retssikkerhedsloven, hvor klageadgangen følger af disse love, jf. Kdl. af 4.4.2017 (Jorton, sag KL-3-2016).
- Side 331 -
...jf. ovenfor ved og i note 409.420420. Kun Konkurrenceankenævnets afgørelser kan indbringes for domstolene. Udtalelser om konkurrenceretlige forhold, der indgår som delelementer i en afgørelse, kan ikke indbringes særskilt, jf. Sø- og Handelsrettens dom af 20.11.2008 (sag U-5-07). Ankenævnets afgørelse kan prøves ved domstolene, jf. Krl. § 20, stk. 3.
(...)
- Side 332 -
...konkurrenceretlige bødesager mod virksomheder nu betragtes som ikke-strafferetlige, skal man også her respektere uskyldsformodningen i EMRK og Chartret, jf. FT 2020-21, L 116, Tillæg A, Almindelige bemærkninger, pkt. 2.20.2.1, jf. pkt. 7.3 samt nedenfor pkt. 11.5.2. Se nedenfor pkt. 11.6.3 om en håndhævelsesafgørelses bevisværdi i et erstatningssøgsmål.
(...)
...rådet eller styrelsen, der sagsøges – hvilket reelt også kommer ud på ét. Ifølge § 5, stk. 2, nr. 10, i Konkurrencerådets forretningsorden (bkg. nr. 399 af 11.3.2021) er det styrelsens opgave at føre civile sager om efterprøvelse af konkurrenceafgørelser, herunder hvor der nedlægges påstand om en civil bøde. Ifølge lovbemærkningerne er det dog ikke
(...)
- Side 333 -
Spørgsmålet om, hvem adgangen til at indbringe en afgørelse for domstolene tilkommer, er ikke direkte besvaret i Krl. § 20, stk. 3, men bestemmelsen synes (ligesom § 20, stk. 2) at forudsætte en indbringelsesadgang for den eller de erhvervsdrivende m.fl., der som involverede i sagen har fået meddelelse om afgørelsen.
(...)
- Side 334 -
Grundlovens § 63 giver altid mulighed for domstolsprøvelse af administrative afgørelsers lovlighed – også hvor disse træffes »endeligt« af en administrativ myndighed. Den i Krl. § 20, stk. 3, hjemlede domstolsprøvelse går dog videre end retten til efter grundlovens § 63 at påkende spørgsmål om »øvrighedsmyndighedens grænser«.
(...)
- Side 336 -
Kommissionen skal underrettes om alle nationale domme, der vedrører art. 101 eller 102 TEUF, hvilket Krl. § 20, stk. 4, skal tjene til at sikre.