- Side 399 -
...stadfæstet gennem praksis. For første gang i C-5/69 Völk mod Vervaecke [EU:C:1969:35]. I vurderingen af et tilbudskonsortiums forenelighed med konkurrenceloven er det derfor essentielt at afklare, om det kan siges at være de minimis, hvilket i vidt omfang beror på, om det omfattes af de såkaldte bagatelgrænser indeholdt i Krl. § 7 og bagatelmeddelelsen.
(...)
...for omfattet af forbuddet i Krl. § 6, stk. 1, hvis de deltagende virksomheder enten tilsammen havde en samlet årlig omsætning på under 1 mia. kr. og en samlet markedsandel på mindre end 10 pct. (den øvre grænse) eller en samlet årlig omsætning på under 150 mio. kr. (den nedre grænse. men med L 2017 1545 blev de ændret, så de nu er på linje med Kom-
(...)
- Side 400 -
missionens. Det betyder, at en aftale ikke omfattes af forbuddet i Krl. § 6, stk. 1, såfremt:
- Side 401 -
...hvert fald må anses at falde under den brede kategori »anden form for samarbejde inden tilbudsgivning«. Ved at udtage disse eksempler ønskede lovgiver således at gøre det klart, at konsortieaftaler kan undtages fra forbuddet i Krl. § 6, stk. 1, i medfør af bagatelreglerne på lige fod med andre aftaler.77. Ibid. de specielle bemærkninger til § 1, nr. 1.
- Side 406 -
...lave markedsstyrke var således allerede inden Expedia beskeden, selvom styrelsen ikke i sagen afviser, at samarbejdet kunne have været de minimis, hvis ikke den ene aftalepart via sit koncernforhold havde overskredet omsætningstærsklen. For aftaler, der har karakter af tilbudskoordinering, er mærkbarhedskriteriet derfor i det væsentligste illusorisk.
- Side 411 -
...en situation, hvor to virksomheder, som ikke normalt er konkurrenter i det bagvedliggende marked, godt kunne have budt individuelt på den aktuelle opgave og derfor reelt er at betragte som konkurrenter i denne henseende.5858. Se afhandlingens kapitel 4, afsnit 3.3.1. Her kan tilsvarende overvejelser gøre sig gældende om den relevante bagatelgrænse.
- Side 412 -
...ikke kan anses for de minimis, er således ikke i sig selv tilstrækkeligt til at konkludere, at konsortiets konkurrencepåvirkning er mærkbar. Inden der ses nærmere på, hvordan denne markedsandel og mærkbarhed vurderes, skal der dog knyttes en kort kommentar til, om markedsandelstærsklen på 10 pct. for tilbudskonsortier mellem konkurrenter er korrekt.
- Side 413 -
...sikkerhed i at henholde sig til tærsklen på 10 pct., selvom de nationale konkurrencemyndigheder og domstole samtidig må være opmærksomme på, at deres fortolkning af konkurrencelovgivningen skal være EU-konform, og at retsanvendelsen ikke må være strengere, end tilfældet ville være under EU-konkurrenceretten.6262. Jf. hertil Rfo 1/2003 artikel 3, stk. 2.
- Side 417 -
...til at erklære forbuddet i Krl. § 6, stk. 1, for uanvendeligt, mens den afslutningsvis alligevel forholder sig til, at sådanne markedsandele ikke altid er retvisende for virksomheders markedsstyrke, når der er tale om udbud. Det er indlysende af stor betydning for virksomhederne og for retssikkerheden, at der kommer nærmere klarhed på dette område.
(...)
...konkurrencen på markedet vil blive begrænset. Såfremt dette ikke ville være tilfældet, bør der selvsagt gives retningslinjer for, hvordan markedsandele så skal hjælpe til at afklare, om et konsortiesamarbejde er omfattet af bagatelreglerne. Sådanne retningslinjer bør forholde sig til de forskellige udbudsprocedurer, herunder hvordan det påvirker opgørel-
(...)
- Side 418 -
...indbudte tilbudsgiver måtte danne et konsortium med.7575. Der kan dog sættes spørgsmålstegn ved, om en indbudt virksomhed og en ikke-indbudt virksomhed overhovedet er konkurrenter i forhold til udbuddet, og om et samarbejde mellem sådanne derfor indledningsvis er omfattet af forbuddet i Krl. § 6, stk. 1, jf. hertil konsortievejledningen (2020), s. 18.