- Side 51 -
...konkurrencebegrænsende aftaler. Den primære bestemmelse, der analyseres, er Krl. § 6, der indeholder det principielle forbud svarende til EU-konkurrencerettens forbud i TEUF art. 101, stk. 1. Den såkaldte bagatelregel i Krl. § 7 analyseres ligeledes, fordi den medvirker til at kvalificere mærkbarhedskriteriet, der er afgørende for, om Krl. § 6 finder anvendelse.
(...)
...sjældent hertil i præmisserne for deres afgørelser.88. Se bl.a. U 2020.524 H Konkurrencerådet mod Eurostar Danmark A/S og GVCO A/S s. 700; U 2010.2980 H Dansk Juletræsdyrkerforening s. 5; U 2010.2986/1 H Danske Busvognmænd s. 5 samt Ø.L.D. af 4.4.2012 i sag S-2637-11 Anklagemyndigheden mod Miljølaboratoriet I/S og Milana A/S m.fl. (TfK 2012.660) s. 9.
(...)
- Side 52 -
...forarbejderne til konkurrencelovens § 6 (FT 1996/1997, 1. samling, tillæg A, side 3659) og Kommissionens retningslinjer for horisontale aftaler og praksis«. 1313. Konkurrenceankenævnets kdl. af 11.4.2016 Eurostar Danmark A/S og LKF Vejmarkering A/S mod Konkurrencerådet s. 16 samt U 2020.524 H Konkurrencerådet mod Eurostar Danmark A/S og GVCO A/S s. 700.
(...)
Forarbejderne anvendes således i dette tilfælde sammen med de horisontale retningslinjer til at indsnævre rækkevidden af forbuddet i Krl. § 6, stk. 1, og
(...)
- Side 53 -
...problematik kommer intetsteds så tydeligt frem som i Asfaltsagerne, hvor fortolkningen af en lovbemærkning sammenholdt med en række ministersvar gav anledning til forskellige opfattelser af rækkevidden af Krl. § 6 over for joint venture-aftaler.1515. Se Konkurrenceankenævnets kdl. af 25.4.2001 Viborg Asfaltfabrik I/S m.fl. mod Konkurrencerådet især s. 30-36.
(...)
...afhandlingen til dansk konkurrencelovgivning, herunder forarbejder og praksis, forud for dette tidspunkt. Forbudsprincippet har imidlertid eksisteret i EU-konkurrenceretten siden Romtraktatens ikrafttræden i 1958, hvorfor EU-retsakter fra før 1997 inddrages. I den afledte EU-ret findes ingen bindende retsakter, der behandler tilbudskonsortiers forene-
- Side 59 -
...samarbejde begrænser konkurrencen eller ej.«4242. KFST Vejledende udtalelse om coassurance mellem forsikringsudbydere 19.12.2014 s. 2. Dvs. om det falder inden for forbuddet i Krl. § 6, stk. 1, eller ej.4343. Det kan dog være vigtigt at afklare, om en given adfærd er omfattet af »den analyseramme, der beskrives i konsortievejledningen« jf. ibid. s. 3n.
- Side 65 -
...6, stk. 1, der har været for domstolene: Vejstribesagen. Denne nåede som nævnt hele vejen til Højesteret, der ligesom Konkurrenceankenævnet og rådet fandt, at konsortiet var i strid med forbuddet. Hermed underkendte Højesteret Sø- og Handelsretten, der omvendt havde fundet, at konsortiet ikke udgjorde en konkurrencebegrænsning i forbuddets forstand.
- Side 67 -
...hverken fandt det relevant eller nødvendigt at anmode om en præjudiciel afgørelse i Vejstribesagen, til trods for at der ikke eksisterer nogen praksis fra EU-Domstolen om tilbudskonsortiers forenelighed med TEUF art. 101, og at konkurrencemyndigheden hyppigt henviser til sådan praksis i såvel sin praksis om tilbudskonsortier som i konsortievejledningen.
- Side 72 -
...ligeledes påberåbt af parterne for lagmannsretten, der erklærede sig enig, men i sidste ende fandt det uden betydning i den pågældende sag, jf. Borgarting lagmannsretts dom af 17.3.2015 Staten v/Konkurransetilsynet mot Ski Taxi BA m.fl. s. 10 samt 14-20. Hverken Høyesterett eller EFTA-Domstolen knyttede kommentarer til disse hensyn eller betragtninger.