- Side 224 -
...kunnet klare opgaven [...]«.33. FT 1996-97 tillæg A s. 3659. Det samme fremgår af en række senere ministersvar. Se f.eks. FT 2012-13, tillæg B. Erhvervs- og vækstministerens svar af 29.11.2012 på spørgsmål 4, samt Finansministerens svar af 5.11.2013 på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 386 af 3. juli 2013 (alm. del). (egen kursivering)
- Side 232 -
delse dog ensbetydende med, at et konsortium mellem A og B i sig selv er uforeneligt med Krl. § 6, stk. 1. Om dette er tilfældet, vil ligesom for øvrige samarbejder kræve en nærmere undersøgelse af samarbejdets indhold.
(...)
...6, stk. 1. Som påpeget af både Thomas og Ritter handler det nemlig ikke om at sikre, at konsortier indeholder færrest mulige deltagere.2929. Ritter (DG Comp): Joint Tendering Under EU Competition Law, 2017, s. 7ø. Thomas: Two Bids or not to Bid? An Exploration of the Legality of Joint Bidding and Subcontracting Under EU Competition Law, 2015, s. 4.
I forlængelse af ovenstående kan det overvejes, om konsortier, hvori ingen af deltagerne kunne byde selv (herunder ved at samarbejde med andre virksomheder end de i konsortiet deltagende), er objektivt nødvendige eller om også de kan omfattes af Krl. § 6, stk. 1.
- Side 237 -
...vertikale aftaler samt misbrug af dominerende stilling. Elementer af betydning kan f.eks. være vilkår om eksklusivitet, konkurrenceklausuler samt samarbejdets omfang og varighed, men også sådanne elementer kan være nødvendige og proportionale for et tilbudskonsortiums virke, hvor de ikke entydigt vil gøre et samarbejde konkurrenceretligt problematisk.
- Side 241 -
...virksomheders størrelse og markedsstyrke kan måske få betydning, hvis samarbejdet risikerer at afskærme markedet for tredjemand, og anvendelsen af faste konsortiepartnere kan blive problematisk, hvis rammerne for samarbejdet medfører informationsudveksling eller praksis mellem virksomhederne, der begrænser konkurrencen mellem dem på et mere generelt plan.