- Side 254 -
...at engagere sig i komplekse økonomiske analyser og markedsundersøgelser for at dokumentere eller sandsynliggøre konkurrencebegrænsende virkninger, reduceres myndighedens ressourceforbrug. Dette kan medvirke til at sikre en mere effektiv håndhævelse af reglerne, idet der ikke skal bruges unødige ressourcer på at demonstrere konkurrenceskadelige virk-
(...)
- Side 255 -
...and what we don’t know we know, 2017, s. 18. og ved at søge at klassificere ikke-åbenlyse konkurrencebegrænsninger som formålsovertrædelser er der en risiko for, at »listen« over formålsovertrædelser udvides uhensigtsmæssigt og øger risikoen for type I-fejl, dvs. at konkurrencefremmende eller -neutrale aftaler mv. erklæres ulovlige (overhåndhævelse).
- Side 257 -
a fastsættelse af købs- eller salgspriser eller andre forretningsbetingelser,b begrænsning af eller kontrol med produktion, afsætning, teknisk udvikling eller investeringer samtc opdeling af markeder eller forsyningskilder.1616. Krl. § 6, stk. 2, nr. 1-3, samt TEUF art. 101, stk. 1, litra a-c.
- Side 266 -
Om den nærmere mulighed for at tage hensyn til en aftales konkurrencefremmende virkninger under Krl. § 6, stk. 1 (i modsætning til § 8, stk. 1) henvises til afsnit 3 neden for.
- Side 268 -
...Law: A Progress Report, 2012, s. 19 og; Jones: Left Behind by Modernisation? Restrictions by Object Under Article 101(1), 2010, s. 655-656. I det lys er det særligt relevant for virksomheder at vide, hvilke elementer der kan indgå i vurderingen efter Krl. § 6, stk. 1, med henblik på at afkræfte, at en aftale mellem dem udgør en formålsrestriktion.