- Side 188 -
...spiller markedsafgrænsningen også en afgørende rolle, da den materielle test for, om en fusion skal godkendes eller ej, som i EU-konkurrenceretten, er baseret på en vurdering af, om fusionen hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, navnlig som følge af skabelsen eller styrkelsen af dominerende stilling, jf. nærmere om fusioner nedenfor under F.
- Side 197 -
...6, således at man uden for konkurrencelovens § 7 og hardcore-tilfældene må undersøge, om den relevante aftale har »til følge« at begrænse konkurrencen, når der ikke foreligger en formålsovertrædelse, altså et krav om at der kan konstateres mærkbare og negative virkninger på konkurrencen, før en aftale anses for forbudt efter konkurrencelovens § 6.
(...)
...præmisser tager ikke mere eksplicit stilling til den meget intensive argumentation på dette punkt, som var fremført af både Konkurrencerådet og klagerne. Men mærkbarhedskriteriet som sådant er at finde i præmisserne. Se også om mærkbarhed Kirsten Levinsen: Konkurrencebegrænsninger på Fejø, artikel om mærkbarhed i Festskrift til Jens Fejø, Djøf Forlag 2012.
(...)
- Side 198 -
...kvantificering i selve traktatteksten, men altså alene i Kommissionens Bagatelmeddelelse. I dansk ret har man indsat bagatelgrænserne direkte i konkurrencelovens § 7, hvor der opstilles nogle kvantitative rammer for konkurrencelovens § 6, også almindeligvis omtalt som de minimis eller bagatelreglerne. Her er det fastsat, at forbuddet i § 6 ikke gælder,
(...)
...enten indgået mellem konkurrenter eller ikke-konkurrenter, følger det af konkurrencelovens § 7, stk. 2, at det er markedsandelen på 10 % i stk. 1, nr. 1, der skal finde anvendelse. Efter bestemmelsen i stk. 5 gælder undtagelserne i stk. 1, selvom virksomhedernes samlede markedsandele overskrider de nævnte grænser i to på hinanden følgende kalenderår.
(...)
...forbuddet og er – som udgangspunkt – uregulerede. Det gælder dog ikke altid. I konkurrencelovens § 7, stk. 3 og 4, er opstillet to undtagelser til hovedreglen, fordi visse typer af aftaler anses for så skadelige, at de bør rammes af forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler uanset deres størrelse. Dette er også helt i overensstemmelse med EU-retten.
(...)
- Side 199 -
I konkurrencelovens § 7, stk. 3, ses for det første den vigtige regel, at grænserne i stk. 1 ikke gælder, såfremt de pågældende aftaler har til formål at begrænse konkurrencen. Dette begreb skal forstås i overensstemmelse med de almindelige regler, jf. herom lige ovenfor. Også her henviser de danske forarbejder til ordningen i EU-retten.
(...)
...erstatte en landsdækkende aftale med en række lokale aftaler, hvis dette net af lokaler aftaler tilsammen har den samme virkning. Det er altså den kumulative virkning af aftalerne, der er i fokus. Forarbejderne anfører, at bestemmelsen skal forstås i overensstemmelse med pkt. 10 i Kommissionens Bagatelmeddelelse, se herom ovenfor i kapitel III.C.2.
(...)
...konkurrencen, og de anses derfor for konkurrencebegrænsende, uden at man behøver at bekymre sig om faktisk effekt eller de involverede virksomheders størrelse, omsætning og markedsandele. De her derfor »til formål« at begrænse konkurrencen, jf. om den tilsvarende diskussion i EU-Konkurrenceretten ovenfor i Kapitel III.C.2 og lige ovenfor om dansk ret.
- Side 231 -
...fastsætte nærmere regler om koncerninterne aftaler, konkurrencelovens § 7, stk. 4, der er det næste eksempel, er en hjemmel til ministeren til at fastsætte nærmere regler om beregningen af omsætningen. Og så fremdeles. For en nærmere gennemgang af de enkelte tilfælde henvises til Pinborg og Strton-Andersen: Konkurrenceloven med kommentarer, p. 1152 ff.
- Side 254 -
...(bagatelgrænserne), er fritaget efter konkurrencelovens § 8 (individuel dispensation) eller konkurrencelovens § 10 (nationale gruppefritagelser) eller er omfattet af en erklæring efter konkurrencelovens § 9 (negativattest). Lovreglen nævner ikke EU-fritagelserne, men hvis et forhold er fritaget efter EU-reglerne, udelukker dette selvsagt også ugyldighedsfunktionen.