Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 8

Konsortiedeltagernes markedsandele og effektivitet

- Side 373 -

...(horisontale samarbejder der indebærer udveksling af kommercielt følsomme oplysninger om bl.a. prissætning), der normalt udgør meget alvorlige konkurrencebegrænsninger.7575. Ibid. pkt. 88. Dermed endte markedsstrukturen og parternes markedsandele ikke med at få betydning for formålsklassificeringen, men dog for samarbejdets fritagelse, jf. Krl. § 8.

Læs på Jurabibliotek



Sammenhængen mellem udbuddets udformning og påberåbte legitime målsætninger

- Side 380 -

...Vejstribesagen var usikre og mindre plausible og ej af et sådant omfang, at de kunne skabe tvivl om konsortiesamarbejdets skadelige natur, og at de derfor retmæssigt måtte tages i betragtning under Krl. § 8.9696. Jf. hertil ibid. pr. 73-75. Det er i den forbindelse værd at fremhæve, at Kommissionen i dennes brev til styrelsen i forbindelse med sagen anførte, at

Læs på Jurabibliotek

(...)

...skal der dog, jf. EU-Domstolens praksis, tages behørigt hensyn til sådanne legitime formål. Det vil derfor være ukorrekt at forstå Kommissionens bemærkning på en sådan måde, at legitime målsætninger kun kan tages i betragtning i forbindelse med muligheden for fritagelse, såfremt det endnu ikke er fastslået, at der foreligger en formålsrestriktion.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 381 -

...i modsætning til Follo Tingrett, der i sagen fandt, at det netop udgjorde en del af konteksten, at »hovedmotivet for samarbeidet var å tilby en etterspurt kapasitet i et marked der en langt større aktør enn saksøkerne allerede øvde et konkurransepress«.103103. Follo tingretts dom af 8.2.2013 Ski Taxi BA m.fl. mot Staten v/Konkurransetilsynet s. 20.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 382 -

...virkninger. Styrelsens begrundelse for at fritage samarbejdet under Krl. § 8 synes ellers at acceptere, at ingen af parterne uden aftalen ville eller kunne agere individuelt på de af samarbejdet omfattede udbud og at samarbejdet derfor betød, at der kom en ekstra tilbudsgiver til sådanne udbud, hvilket øgede konkurrencen.109109. Ibid. pkt. 99-100.

Læs på Jurabibliotek



Betydningen af »ordregivers identificerede behov«

- Side 388 -

...pkt. 273. Se tilsvarende Konkurransetilsynets afg. af 18.10.2016 Johny Birkeland Transport AS/Norva 24 AS – Lindum AS, pkt. 306, hvor Konkurransetilsynet anførte, at det ikke kunne udelukkes, at samarbejdet havde haft enkelte samfundsøkonomiske fordele, men at de konkurrencemæssige skadevirkinger af et tilbudssamarbejde normalt ville være betydelige.

Læs på Jurabibliotek