- Side 292 -
...Norges Høyesteretts dom af 22.6.2017 Ski Taxi SA m.fl. mot Staten v/Konkurransetilsynet pr. 58. Høyesterett nævner ikke produktionssamarbejde, men konstaterer, at sammenlægningen af ressourcer og koordineringen heraf ikke kunne medføre, at der var tale om en »lovlig hovedvirksomhet«, som prisfastsættelsen kunne udgøre en accessorisk begrænsning til.
(...)
- Side 297 -
...Konkurrensverket mod Däckia Aktiebolag og Euromaster Aktiebolag [T 18896-10] s. 136. bl.a. fordi det ikke indebar integration eller i øvrigt bevirkede fordele som kendetegnet med produktions- eller distributionssamarbejder.8383. Ibid. Se også s. 138, dog vedrørende den svenske pendant til Krl. § 8, hvor manglen på integration tilsvarende fremhæves.
(...)
- Side 299 -
...pga. fravær af væsentlig integration anses for rene afsætningssamarbejder.9191. Det bemærkes, at i det omfang en sammenlægning af ressourcer ikke er så væsentlig, at samarbejdet kan siges at udgøre et produktionssamarbejde, så må de eventuelle fordele, der følger af ressourcesammenlægningen, stadig med rette kunne påberåbes og bedømmes under Krl. § 8.
- Side 300 -
...ved en sammenlægning af ressourcer,9999. Norges Høyesteretts dom af 22.6.2017 Ski Taxi SA m.fl. mot Staten v/Konkurransetilsynet pr. 21. men da denne større kapacitet efter Høyesteretts opfattelse ikke var efterspurgt, jf. en objektiv læsning af udbudsmaterialet, fandtes formålet objektivt set at være at begrænse konkurrencen mellem parterne, her-
(...)
- Side 302 -
...samarbejdet blev betragtet som en formålsovertrædelse, men blev i stedet anvendt som begrundelse for at fritage samarbejdet, jf. Krl. § 8, stk. 1. Argumentationen i Cateringsagen er særdeles velegnet til at illustrere konkurrencemyndighedens skeptiske holdning til tilbudskonsortier, der består af (potentielle) konkurrenter. Her anførte styrelsen, at:
(...)
- Side 303 -
...legitime formål ikke udelukker, at en aftale kan have til formål at begrænse konkurrencen,114114. C-209/07 Beef Industry Development og Barry Brothers [EU:C:2008:643] pr. 21. Se også C-96/82 IAZ mod Kommissionen [EU:C:1983:310] pr. 24-25 og; C-551/03 P General Motors [EU:C:2006:229] pr. 64. men har i tilknytning hertil pointeret, at et sådant begræn-