Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 8

Horisontale prisaftaler

- Side 307 -

...bør sagen kun tages til indtægt for forpligtelsen til at vurdere helheden i en aftale. og har en accessorisk karakter hertil. Endelig kan standardvilkår normalt forenes med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101, såfremt der ikke reguleres primære konkurrenceparametre som priser, rabatter og betalingsbetingelser.3737. Se nærmere i kapitel X, afsnit 8.

Læs på Jurabibliotek



Uniformering af priser, tillæg og reguleringsmekanismer

- Side 312 -

...november 2009 i International Transport Danmark vs. Konkurrencerådet. Se også Grovvarebranchens ‘palletillæg’ og ‘omkostningstillæg’ i strid med konkurrencelovens § 6, Konkurrencerådet, 25. september 2002. havde en brancheforening stillet priskalkulationsværktøjer til rådighed for medlemmerne. Grundet indholdet heraf, herunder elementer, som kunne ses

Læs på Jurabibliotek



Automatisk prisreguleringer i horisontale aftaler

- Side 316 -

...Vilkåret, jf. hvilket lejen fulgte udviklingen i det generelle prisindeks, var del af en standardlejekontrakt, udarbejdet af en brancheorganisation til medlemmers brug. Konkurrencerådet fandt, at koblingen til et offentligt indeks nok kunne medføre en uniformering af udviklingen af lejen, men omvendt også var en praktisk og neutral reguleringsfaktor.

Læs på Jurabibliotek



Fælles prissætning, jf. EU-horisontale retningslinjer

- Side 326 -

...kortvarige tilbud nævnes. Både EU-Kommissionen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finder dog på, at dette skal ske som fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8 og Artikel 101 (3), hvilket fra en praktisk synsvinkel typisk vil medføre samme resultat. EU-Kommissionen anerkender dog også, at navnlig prissætning kan være accessorisk til samarbejdets formål.

Læs på Jurabibliotek



Brancheorganisationers udmeldinger om priser og takster

- Side 331 -

...indsamlingen og udsendelse af statistikken, idet den var baseret på realiserede historiske tal, der endvidere var anonymiseret, men en parallel praksis om også at kommentere den forventede prisudvikling. Efter tilsagn om at opgive det sidste og udvide deltagerkredsen med 10-15 yderligere virksomheder frafaldt Konkurrencerådet dog sine indvendinger.

Læs på Jurabibliotek



Lovlige prisaftaler og pristilkendegivelser

- Side 336 -

...konkurrencelovens § 8, stk. 1, Konkurrencerådet, 25. november 1998. fandt Konkurrencerådet det også problematisk, men dog berettiget til fritagelse, at der var etableret et fragtsamarbejde, hvor deltagerne samarbejdede om at drive et landsdækkende rutenet. Implicit heri var deltagerne dels tildelt bestemte ruter og dels underkastet et uniformt pris- og taktsystem.

Læs på Jurabibliotek



Visse honoraraftaler om lægelige tjenester

- Side 340 -

...uforenelig med konkurrencelovens § 6, men dog berettiget til fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8. I begrundelsen for at indrømme fritagelse henviste Konkurrencerådet bl.a. til, at vurderingen af patienten bedst sker ved egen læge, og derved, ligesom ved Anmeldelse af aftale om attesthonorarer, at der formentlig var begrænset konkurrence mellem disse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...om uniformering af priser kan accepteres. I den sidste dog via fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8. Det er dog ikke evident, at fritagelse er påkrævet. I Anmeldelse af aftale om attesthonorarer ses det som foreneligt med konkurrencelovens § 6, idet der var begrænset reel konkurrence mellem lægerne, hvilket reelt må antages også at være tilfældet i

Læs på Jurabibliotek



Andre former for kunde- og markedsdelingsaftaler

- Side 353 -

...konkurrencelovens § 8, stk. 1, Konkurrencerådet, 25. november 1998. fandt Konkurrencerådet det problematisk, men dog berettiget til fritagelse, at der var etableret et fragtsamarbejde, hvor deltagerne samarbejdede om at drive et landsdækkende rutenet. Implicit heri var deltagerne dels tildelt bestemte ruter og dels underkastet et uniformt pris- og taktsystem.

Læs på Jurabibliotek



Budkonsortier

- Side 359 -

...landsdækkende opgaver. Fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8, kunne dog indrømmes, da aftalen ville gøre det lettere at løfte landsdækkende opgaver og derved sikre en ekstra aktør i markedet. Implicit i vurderingen, jf. konkurrencelovens § 8, synes at have indgået, at de to virksomheder var mindre aktører og repræsenterede en begrænset markedsstyrke.

Læs på Jurabibliotek



Fritagelse til karteller og hardcore-begrænsninger

- Side 373 -

Der er ikke i konkurrencelovens § 8 eller Artikel 101 (3) optaget nogen begrænsning, der afskærer adgangen til at indrømme fritagelse til et kartel eller anden hardcore-begrænsning. I praksis må dette dog forudsætte særlige forhold.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Kiropraktorforeningen,352352. F&P honoraraftaler m.v. med Lægeforeningen, Tandlægeforeningen og Kiropraktorforeningen, Konkurrencerådet, 30. maj 2001, pkt. 43-44. Andre elementer i aftalen, fx bestemmelse om fast honorar, var dog konkurrencebegrænsende, men berettiget til fritagelse. hvor der også var optaget en bestemmelse om honoraret for udarbejdelse

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 374 -

...august 2001. Se også Danske Fragtmænd amba – ansøgning om fritagelse i medføre af konkurrencelovens § 8, stk. 1, Konkurrencerådet, 25. november 1998. til et tilsvarende interbankgebyr på 50 kr. Ordningen var forholdsvis snæver og derfor af begrænset praktisk betydning, samtidig med, at det aftalte gebyr var unødvendigt højt ifølge Konkurrencerådet.

Læs på Jurabibliotek