Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 8

- Side 244 -

...ikke bør bedømmes isoleret herfra eller i øvrigt er uegnet til at påvirke konkurrencen grundet dens indhold eller parternes markedsstyrke.4 Kan opnå fritagelse, jf. konkurrencelovens §§ 7, 8 eller 10 samt Artikel 101 (3), hvilket ud over forfølgelsen af et legitimt formål er en konkret vurdering af fordele og ulemper samt proportionaliteten heraf.

Læs på Jurabibliotek



Analysekravet knyttet til formålsovertrædelser

- Side 265 -

...og Artikel 101 (3).111111. Jf. sag C-209/07 – Beef Industry Development Society Ltd., præmis 19-21; sag C-439/09 – Pierre Fabre, præmis 49 og 59, samt Guidance on restrictions of competition »by object« for the purpose of defining which agreements may benefit from the De Minimis Notice, afsnit 1. Dansk praksis er affattet i overensstemmelse hermed.

Læs på Jurabibliotek



Analysekravet til følgeovertrædelse

- Side 270 -

...udtrædelsesvilkår, Konkurrencerådet 29. marts 2023, pkt. 305-403. havde Konkurrencerådet betænkeligheder over for et udtrædelsesvilkår, der omfattede betaling af, hvad der svaret til 5 års omsætning. Ud over at fremstå uproportionelt kunne det konkret låse markedet, men da parterne tilbød at reducere de 5 år til 2,5 år blev analyserne ikke ført igennem.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 271 -

...telemarkedet. Konkurrencerådet kunne dog afvise risiko for manglende adgang til antenner og uniforming af omkostningerne og accepterede, at de øvrige bekymringer blev adresseret via tilsagn. I det omfang der i øvrigt var konkurrenceproblemer, fandt Konkurrencerådet, at disse var omfattet af konkurrencelovens § 8 og Artikel 101 (3) og derfor fritaget.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 272 -

...Artikel 101 (3). EU-Kommissionen149149. Jf. fx Retningslinjer for anvendelsen af traktatens artikel 81, stk. 3 (2004), pkt. 18 og 24-25. For nærmere se Jonathan Faull & Ali Nikpay, The EC Law of Competition, 3rd edition, Oxford 2014, pp. 281-288. har forsøgt at sammenfatte tilgangen i en toleddet test, der overvejer, om en aftale eller adfærd er:

Læs på Jurabibliotek



Fritagelse

- Side 284 -

Konkurrencelovens §§ 7, 8 og 10 åbner for forskellige former for fritagelse. Nedenfor behandles de generelle fritagelser i §§ 7 (bagatelagtig) og 8 (individuel fritagelse), mens § 10 (gruppefritagelse) behandles i de senere kapitler.

Læs på Jurabibliotek



Individuelt fritaget

- Side 286 -

...Retningslinjer for anvendelsen af traktatens artikel 81, stk. 3 (2004) samt EU-Kommissionens Retningslinjer for vertikale begrænsninger (2022), pkt. 291-296. Yderligere retningslinjer kan findes i Copenhagen Economics, Practical methods to assess efficiecy gains in the context of Article 81 (3) of the EU Treaty, 2006. En rapport bestilt af EU-Kommissionen.

Læs på Jurabibliotek



Et bredt effektivitetsbegreb

- Side 291 -

...Konkurrencerådet, 23. februar 2000, pkt. 4.2.e Der realiseres en miljøforbedring, fx via fælles ordning for returnering og bortskaffelse af varer,263263. Se fx Kølebranchens Miljøordning, Konkurrencerådet, 26. august 1998. implementering af nye miljøkrav264264. Se fx Oliebranchens Forsikringsordning, Konkurrencerådet, 15. december 1999. eller redukti-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 292 -

...som en alvorlig mangel og kunne medføre underkendelse. Derudover rummer konkurrencelovens § 8 og Artikel 101 (3) ikke nogen sondring mellem formåls- og følgeovertrædelser, hvorfor fritagelsen kan indrømmes uanset karakteren af konkurrencebegrænsningen.271271. Se fx Lely’s koordinering af priser og markeder, Konkurrencerådet, 22. juni 2014, pkt. 393.

Læs på Jurabibliotek



Processen omkring fritagelse

- Side 293 -

...overensstemmelse hermed lukker Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sagen uden formel beslutning, såfremt betingelserne i konkurrencelovens § 8 og Artikel 101 (3) er opfyldt, og praksis udvikles derfor kun i begrænset omfang. Endvidere sker der, jf. konkurrencelovens § 8, stk. 5, (normalt) afvisning af en anmeldelse, såfremt der foreligger samhandelspåvirkning.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...betingelse er afskaffet, er bestemmelserne beholdt. Jf. konkurrencelovens § 8, stk. 3, kan fritagelser gøres tidsbegrænset og på vilkår, mens der, jf. konkurrencelovens § 8, stk. 4, 1. pkt., kan ske forlængelse. Der er enkelte nyere sager, hvor anmeldelse er accepteret, og som kan illustrere adgangen til at anmelde og opnå fritagelse i en aktuel kontekst.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...telefonnummer mellem operatører, når kunden skifter. Processen herom er teknisk kompliceret, hvorfor aftalen bl.a. udpegede et enkelt fællesselskab til at forestå dette. Adspurgt var Konkurrencerådet derfor villigt til at tilkendegive, at aftalen, forudsat at visse elementer blev justeret, ville være omfattet af konkurrencelovens § 8 og derved fritaget.

Læs på Jurabibliotek



Fritagelse og misbrugslæren

- Side 294 -

...Artikel 102, såfremt den har indrømmet fritagelse, jf. Artikel 101 (3). Der er ikke parallel dansk praksis, men det vil formentlig være Konkurrencerådets opfattelse, at EU-praksis ikke kan overføres, og at dette står frit i forhold til at behandle en misbrugssag uanset tidligere fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8. Spørgsmålet må dog afgøres konkret.

Læs på Jurabibliotek


Tilbagekaldelse af indrømmede fritagelser

...med undtagelsen af den første mulighed synes adgangen at følge de almindelige forvaltningsretlige principper for tilbagekaldelse af begunstigende forvaltningsakter.279279. Se i øvrigt kapitel XXVI, afsnit 2.3, og kapitel XXVII, afsnit 1.1, samt hos Jacob Pinborg og Kristian Helge Straton-Andersen, Konkurrenceloven, 5. udgave, DJØF 2022, pp. 533-537.

Læs på Jurabibliotek