- Side 576 -
2 Konkurrencerådet i et konkret tilfælde konstaterer, at en aftale, der er omfattet af denne bekendtgørelse, alligevel har virkninger, som er uforenelige med betingelserne i konkurrencelovens § 8, stk. 1.
- Side 589 -
omfattet af den daværende gruppefritagelse og kunne heller ikke opnå individuel fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8.
- Side 598 -
...meget vanskelig at anvende, og derved indikeret, at denne ikke tiltænkes håndhævet strengt formalistisk. at et selektivt distributionssystem uden for de tre betingelser må vurderes nærmere. Enten pga. enkeltvilkår med karakter af vertikal hardcore-begrænsning, eller fordi valget af selektivt salg har til følge, at konkurrencen begrænses, jf. nedenfor.
- Side 603 -
...kan opnås fritagelse. Enten under Gruppefritagelsen for vertikale aftaler eller individuel fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8 og Artikel 101 (3). Det mest korrekte er formentlig at afvise dette, således at selektiv distribution uden for de tre betingelser bedømmes konkret, jf. ovenfor, dvs. på baggrund af deres evne til at begrænse konkurrencen.
- Side 612 -
...til grund i den danske NY*BO*E A/S/Nykredit Mægler A/S, hvor Konkurrencerådet henviser til, at franchiseaftalen må afgrænses inden for rammerne af den daværende gruppefritagelse eller individuel fritagelse. Da synspunktet ikke har normeret nyere praksis og heller ikke genfindes i EU’s Vertikale Retningslinjer, fremstår det mest korrekt at afvise det.
- Side 630 -
Dansk praksis synes oprindeligt at have set mærkebinding som havende til formål at begrænse konkurrencen og alene legalt inden for rammerne af fritagelsesmulighederne, jf. konkurrencelovens §§ 7, 8 eller 10.
- Side 632 -
...aftagerne binde sig for 8 år, mens leverandøren ikke ville levere til andre mellemmænd i samme periode. Aftalerne begrænsede konkurrencen, men ville også understøtte evnen til at gennemføre de relationsspecifikke investeringer. Endvidere var anvendelsen af mærkeeksklusivitet i markedet begrænset, hvorfor aftalen ikke ville skabe kunstige adgangsbarrierer.
(...)
- Side 633 -
...et tankanlæg bedre de relevante analyser, omend det er diskutabelt, om der reelt var en konkurrencebegrænsning. Aftalerne var rettet mod at sikre rentabiliteten af relationsspecifikke investeringer, hvorfor alternativet til mærkebindingen formentlig var, at aftalen ikke blev indgået. Markedet fremstod endvidere åbent og uden større adgangsbarrierer.
- Side 635 -
...videresalg af fiskegrej, Konkurrencerådet, 28. oktober 1998. havde Konkurrencerådet ikke indvendinger over for en rabatordning, da denne var baseret på objektive kriterier. En fastlagt minimumskøbsforpligtelse var endvidere alene knyttet til oprykning på højere rabattrin, og der var derfor ikke betalingsforpligtelser knyttet til manglende opfyldelse.
- Side 637 -
...samt iii) forbud mod videresalg af kædens babyudstyr til forretninger uden for denne. Da kæden dog havde en begrænset markedsstyrke, frafaldt rådet de to første indvendinger og indrømmede fritagelse til den sidste, jf. konkurrencelovens § 8. I forbindelse hermed betegnede Konkurrencerådet videresalgsforbuddet som en hardcore-konkurrencebegrænsning.
(...)
...Konkurrencerådet at påvise en konkurrencebegrænsning, er det tvivlsomt, om en kurant læsning af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 opstiller helt så snævre krav. I forlængelse heraf er det tvivlsomt, om forbud mod videresalg af kædens produkter til forretninger, som ikke er medlem af kæden, kan ses som konkurrencebegrænsende, som implicit antaget i BabySam.
- Side 639 -
alene såfremt betingelserne for fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8, er opfyldt. Disse principper er anvendt forholdsvis konsekvent i praksis.
(...)
...ejet renovationsselskab. Aftalen i forening med andre fordele havde sikret det kommunale selskab en unik kompetence, men da det fremstod mindre sandsynligt, at der ville ske markedsafskærmning kunne der indrømmes fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8. Tilsvarende blev en 6-årig bindingsperiode set som problematisk i Aftale om leje af transmissions-
(...)
- Side 640 -
kapacitet mellem Sonofon og Powercom,358358. Aftale om leje af transmissionskapacitet mellem Sonofon og Powercom, Konkurrencerådet, 28. august 2002. men dog berettiget til fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8.
- Side 641 -
...Danmark366366. Meddelelse om ikke-indgrebserklæring – DSB Gods og Post Danmark, Konkurrencerådet, 16. december 1998. var det uproblematisk, at aftalen pålagde Post Danmark en minimumskøbsforpligtelse i en 8-årig rammeaftale. Begge dele reflekterede, at DSB Gods skulle foretage betydelige investeringer i særlige godsvogne til at håndtere pakker og post.
(...)
...for eldistributionsselskaber og Pego er forholdsvis kortfattede, men begge indikerer, hvordan risikoen for en markedsafskærmning blev vurderet. I Sjællandske Kraftværker – aftagepligt for eldistributionsselskaber var der modsat Pego endvidere tale om et etableret kraftværk, hvorfor de planlægnings- og driftsmæssige hensyn har spillet en mindre rolle.
- Side 642 -
...november 2001 og Dansk Mejeriers Mælkeudvalg, Konkurrencerådet, 25. august 1999. I begge ses opsigelsesvarsler over 12 måneder som problematiske. havde Konkurrencerådet indvendinger over for et opsigelsesvarsel på 1 år til udgangen af et kalenderår. Foreningen administrerede og fordelte opkrævede afgifter, jf. ophavsretsloven. Rådet kunne dog acceptere
- Side 644 -
...opnås, såfremt aftalerne blev gjort uopsigelige i 3 år. Såfremt et aftalt minimumsforbrug ikke blev realiseret, eller aftalen opsagt før udløbet af de 3 år, skulle kunderne ikke blot betale minimumsbeløbet, men også refundere tidligere indrømmet rabat. Konkurrencerådet fandt dette indlåsende og ikke berettiget til fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8.
- Side 649 -
...konkurrerende aktiviteter i de næste 10 og 25 år. Rådet frafaldt sine indvendinger grundet en markedsanalyse, der indikerede, at der inden for en radius på 30 km var alternativer og derved konkurrerende virksomheder. Rådet mente dog, at lange bindingsperioder kunne være problematiske, og at enerettigheder normalt ikke burde tildeles for mere end 10 år.
- Side 650 -
...en amtsopgave, der efter amtets beslutning kunne udliciteres, fx på baggrund af standardaftalen. Rådet så dog problemer i en formulering om, at amtet kun »i ganske særlige tilfælde« kunne indgå aftaler med tredjemand, da det sikrede Falck en fortrinsstilling. Forudsat at dette blev ophævet, kunne der indrømmes fritagelse efter konkurrencelovens § 8.