Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 8

Konkurrencerettens betydning for teleretten

- Side 353 -

...og Verdo, Tele Konkurrencerådet, 25. maj 2022, afsnit 5.1.1.2. skal tillige overholde art. 102 og konkurrencelovens § 11 og forbuddet heri mod misbrug af dominerende stilling. Telesektoren reguleres således efter de samme principper som andre brancher. Af flere grunder møder retsanvendelsen dog »udfordringer« inden for telesektoren, bl.a. grundet:

Læs på Jurabibliotek



Parallel kompetence omkring de nærmere vilkår

- Side 362 -

...konkurrenceforvridende. Selve ordningen hvilede på regulering og var derfor omfattet af konkurrencelovens § 2, stk. 2. Rådet mente dog at kunne prøve vilkåret om anvendelse af bestemt forsikringsselskab, hvilket Konkurrenceankenævnet underkendte. Ordningen var organiseret således, at den forudsatte anvendelse af et samlet selskab, hvorfor der ikke kunne ske opdeling.

Læs på Jurabibliotek



Konkurrencebegrænsningslæren og telesektoren

- Side 389 -

...overvejelser, hvorfor det kun behandles kursorisk nedenfor.167167. Der henvises i stedet til Bergqvist, Konkurrenceret, Djøf Forlag 2019, s. 149-218. Derimod er det mere åbent, hvornår der foreligger en konkurrencebegrænsning og eventuelt kan indrømmes fritagelse. Det sidste kan indrømmes, jf. art. 101 (3) og konkurrencelovens § 8, såfremt aftaler

Læs på Jurabibliotek



Brancheaftaler om leje af mastepositioner

- Side 392 -

...ensretning af salgspriserne samt på længere sigt undertrykke udviklingen af parallelle og konkurrerende netværk. Det var dog ikke deling af netværk og infrastruktur, som begrænsede konkurrencen, men alene den parallelle roamingaftale. Kommissions analyser blev, i fraværet af reelle analyser af spørgsmålet, underkendt ved EU-Domstolens første instans.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 393 -

...forhold til bindingsperioden må indgreb, og derved behovet for fritagelse, dog forudsætte en konkret vurdering af risikoen for en markedsafskærmning.179179. Principper for vurderingen kan findes hos Bergqvist, Konkurrenceret, Djøf Forlag 2019, s. 562-581, der behandler vertikal mærkebinding, men hvor principperne også gælder for horisontale aftaler.

Læs på Jurabibliotek


Aftaler vedrørende samtrafik og adgang

...supplerende netelementer, der kunne skabe en kobling med Sonofons GSM-netværk, og herigennem sikre selskabet et landsdækkende netværk. Aftalen indeholdt en bindingsperiode på ca. 6 år, hvilket Konkurrencerådet fandt problematisk, da Sonofon derved blevet bundet til Powercom i en lang periode. Aftalen kunne dog fritages efter konkurrencelovens § 8.

Læs på Jurabibliotek



Aftaler om roaming

- Side 394 -

...gav mulighed for et supplerende eget net, når dette ikke tilbød dækning. I den konkrete sag blev det dog anset for uforeneligt med konkurrencelovens § 6, at aftalen indeholdt bestemmelser om eksklusivitet og mindstekøb samt løb i mere end 1 år. Såfremt disse elementer blev ændret, kunne aftalen opnå fritagelse efter konkurrencelovens § 8. I overens-

Læs på Jurabibliotek



Aftaler om netværksdeling

- Side 397 -

...afvise risiko iii) og v) og accepterede, at de øvrige blev adresseret via tilsagn. Konkurrencerådet så dog stadig en risiko for konkurrencebegrænsninger. I lyset af de mange fordele ved aftalen, herunder hurtigere og bedre dækning samt tilsagnspakken, mente Rådet dog, at disse begrænsninger ville være fritaget, jf. konkurrencelovens § 8 og art. 101 (3).

Læs på Jurabibliotek



Brancheaftale om nummerportering

- Side 399 -

...fritagelse efter konkurrencelovens § 8 for TIs brancheaftale om nummerportering samt hertil knyttet standardaftale, offentliggjort 18. august 2010. blev en række successive aftaler om sikringen af nummerportering behandlet. Aftalerne var bl.a. en konsekvens af optagelsen af bestemmelser om nummerportering i teleloven og gav som udgangspunkt ikke an-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 400 -

...clearing igennem et nærmere bestemt selskab (OCH A/S), var fritagelse fortsat nødvendig208208. Branchen genanmeldte i 2011 en revideret aftale om nummerportering mhp. behandling og fritagelse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har dog ved brev af 8. marts 2012 afvist at behandle denne under henvisning til konkurrencelovens § 8, stk. 5. og berettiget.

Læs på Jurabibliotek



Vertikale aftaler generelt

- Side 402 -

...storkundekontrakter vedrørende rabat på GSM- og NMT-mobiltelefoni216216. Tele Danmark Mobils storkundekontrakter vedrørende rabat på GSM- og NMT-mobiltelefoni, Konkurrencerådet 26. april 2000. og Tele Danmark Mobils storkundekontrakt med DLG Service A/S.217217. Tele Danmark Mobils storkundekontrakt med DLG Service A/S, Konkurrencerådet 29. marts 2000.

Læs på Jurabibliotek



Opsummering af bedømmelsen af vertikale aftaler

- Side 403 -

...nødvendigvis i forhold til tilbageholdenhed, men måske snarere i forhold til en tæt og løbende overvågning. Fritagelse efter konkurrencelovens § 8 er formentlig set som et velegnet instrument hertil. Generelt rummer nyere dansk praksis en højere grad af tilbageholdenhed i forhold til indgreb. En tilbageholdenhed, som må forventes udrullet til telesektoren.

Læs på Jurabibliotek