- Side 201 -
På tilsvarende vis har man i dansk ret bibeholdt adgangen til at udstede negativattester efter konkurrencelovens § 9.
(...)
...samhandlen mellem medlemsstaterne, men bortset herfra er der tale om en videreførelse af den hidtidige ordning, der korresponderede med EU-Kommissionens adgang til at udstede negativattester i henhold til rådsforordning 17/62. De EU-retlige negativattester blev afskaffet med fjernelsen af anmeldelsesinstituttet i forbindelse med rådsforordning 1/2003.
(...)
...efter de forhold, Rådet har kendskab til, falder ind under forbuddet i konkurrencelovens § 6, stk. 1, og at der derfor ikke er grundlag for at udstede påbud i medfør af konkurrencelovens § 6, stk. 4. Der kan fastsættes nærmere regler om anmeldelsernes form mv., hvilket er sket ved bkg. 171/2013 om anmeldelse af aftaler mv. til Konkurrencestyrelsen.
(...)
...konkurrencelovens § 9 udtaler sig ikke om Konkurrencerådets eller Konkurrencestyrelsens pligt eller adgang til at fremkomme med mere uformelle tilkendegivelser i stil med EU-Kommissionens tidligere »comfort letters«. Adgangen hertil kræver imidlertid ikke specifik lovhjemmel, men følger af de almindelige principper om god forvaltningsskik. Alle sådanne
- Side 222 -
...såvel styrelsen som rådet har anvendt bestemmelsen i en række sager. Denne praksis er tiltrådt af Konkurrenceankenævnet i flere sager, bl.a. Ankenævnets kendelse af 20. februar 2003 i MetroXPress og kendelse af 19. januar 2004 i NOE Energi, og ligger nu helt fast. Se om praksis Pinborg og Straton-Andersen: Konkurrenceloven med kommentarer, p. 1204 ff.
(...)
- Side 225 -
...11, stk. 5, i forbindelse med vurderingen af, om der foreligger en dominerende stilling, jf. ovenfor under D.3, efter konkurrencelovens § 11 a, stk. 6, i forbindelse med vurderingen af offentlig støtte, jf. ovenfor under E om offentlig støtte, og sidst og mest relevant i praksis foretages fusionskontrollen efter anmeldelse, jf. herom ovenfor under F.
- Side 254 -
...(bagatelgrænserne), er fritaget efter konkurrencelovens § 8 (individuel dispensation) eller konkurrencelovens § 10 (nationale gruppefritagelser) eller er omfattet af en erklæring efter konkurrencelovens § 9 (negativattest). Lovreglen nævner ikke EU-fritagelserne, men hvis et forhold er fritaget efter EU-reglerne, udelukker dette selvsagt også ugyldighedsfunktionen.