- Side 69 -
Lovens investeringsscreeningsregler finder derimod kun anvendelse på virksomheder, der producerer, herunder samler, krigsmateriel, jf. krigsmateriellovens § 2 om tilladelse til at fremstille, herunder samle, krigsmateriel, krigsmateriellovens § 3 om krav om tilladelse til visse ændringer i ejer- eller ledel-
- Side 71 -
Endvidere kræver det efter krigsmateriellovens § 3 særskilt tilladelse fra justitsministeren, hvis der i forbindelse med en ansøgning efter § 2 foreligger én af en række forhold omkring ejer- eller ledelsesforholdene m.v. i en virksomhed, der fremstiller krigsmateriel, eller sådanne forhold sidenhen opstår eller ændres. Det er tilfældet, hvis:
(...)
...hhv. udenlandsk statsborger eller virksomhed, der udpeger den pågældende.– Andelen af virksomhedens bestyrelsesmedlemmer, som er danske statsborgere, er eller bliver mindre end 80 pct., jf. krigsmateriellovens § 3, nr. 4. Bestemmelsen sondrer ikke mellem, om det er en dansk, hhv. udenlandsk statsborger eller virksomhed, der udpeger den pågældende.
(...)
- Side 72 -
...har eller får bestemmende indflydelse på virksomheden, jf. krigsmateriellovens § 3, nr. 7. Bestemmelsen sigter på tilfælde, hvor den udenlandske investor fx ejer andele igennem danske selskaber, eller hvis spredningen af ejerandele gør, at den udenlandske investor de facto besidder mere end 20 pct. af stemmerne, jf. FT 1989-90, tillæg A, sp. 3775.
- Side 74 -
...være omfattet af investeringsscreeningsloven. Spørgsmålet er da, om § 1, stk. 2, indebærer, at investeringsscreeningsloven er sat ud af kraft, da området materielt er reguleret af krigsmaterielloven, selv om den konkrete investering ikke kræver screening, eller der stilles krav om, at den konkrete investering skal screenes under krigsmaterielloven.