- Side 465 -
...hjemmel i havmiljøloven, er subsidiært ift. nyttiggørelse.150150. Klapbekendtgørelsens § 3 fastlægger hierarkiet: bypass, nyttiggørelse og til sidst klapning. Klapning foretagesmed hjemmel i havmiljølovens § 26. Hvis der ikke er andre muligheder, skal materialerne deponeres på land efter miljøbeskyttelseslovens og deponeringsbekendtgørelsens regler.
- Side 468 -
...havbassin eller lignende, se bekendtgørelsens § 2, nr. 1, der henviser til kystbeskyttelseslovens § 16 b, stk. 1, nr. 1. En eventuel tilladelse til bypass meddeles af Kystdirektoratet med hjemmel i kystbeskyttelsesloven.164164. Kystbeskyttelseslovens § 16 b, stk. 1, nr. 1. Det gælder også i de situationer, hvor direktoratet optræder samtidig som ansøger.
(...)
- Side 469 -
...og nr. 2. Et krav om gennemførelse af en VVM-screening med henvisning til miljøvurderingsloven er derfor velbegrundet. Da Kystdirektoratet ikke forud for meddelelsen af bypass-tilladelsen har foretaget en sådan screening, lider den meddelte bypasstilladelse af en retlig mangel, og sagen blev derfor hjemvist til fornyet behandling i Kystdirektoratet.
(...)
...materialet f.eks. til kystfordringsformål eller til projekter på land i en rimelig afstand fra havnen. En tilladelse til nyttiggørelse af materialet meddeles af Miljøstyrelsen med hjemmel i kystbeskyttelsesloven169169. Kystbeskyttelseslovens § 16 b, stk. 1, nr. 2. eller råstofloven.170170. Råstoflovens § 20 b, stk. 1 samt klapbekendtgørelsens § 4, stk. 4.