- Side 298 -
...receptpligtig og ikke-receptpligtig medicin (håndkøbsmedicin), dels mellem reklame over for offentligheden og reklame over for såkaldte medicinalpersoner. Grundreglen om reklame findes i § 63, der bestemmer, at reklame for lægemidler skal være fyldestgørende og saglig og ikke egnet til at vildlede eller overdrive med hensyn til produktets egenskaber.
(...)
...eksemplificering af det generelle krav til lægemiddelreklame i lægemiddellovens § 66, bl.a. ved krav om, at reklamen ikke må give indtryk af, at det er overflødigt at konsultere en læge/dyrlæge, eller ved at give indtryk af, at virkningen af lægemidlet er sikkert eller uden bivirkninger, eller ved at give indtryk af, at det almindelige velbefindende
(...)
- Side 299 -
...konkurrerende insulinprodukt fra Sanofi som værende forbundet med en større risiko for lavt blodsukker en Novos eget produkt. Pressemeddelelsen blev anset for ulovlig lægemiddelreklame, jf. lægemiddellovens § 66, ligesom Novo fandtes at have overtrådt reglerne i markedsføringsloven om god skik (både §§ 3 og 4) samt reglerne om sammenlignende reklame (§ 20).
(...)
- Side 300 -
...afgrænsningsvanskeligheder, som reglerne kan give anledning til, har branchen foranstaltet organiseret selvjustits vedrørende al lægemiddelreklame, der retter sig mod læger m.fl. Den udøves af Etisk Nævn for Lægemiddelindustrien. Bag nævnet står LIF, Lægemiddelindustriforeningen, Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler og Parallelimportørforeningen.
- Side 353 -
...fra Novos side. Jf. også U 2021.5348 S om VVS eksperten. I U 2021.1142 S var det i strid med god skis efter markedsføringslovens § 3 at omtale en konkurrents udsagn om garanti som »fup« og »julenumre«. Se også Borcher & Bøggild, p. 94 ff. og p. 236 ff., C. Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 406 ff., og Palle Bo Madsen: Markedsret del 2, p. 106 ff.