- Side 126 -
...lejelovens §§ 23, stk. 3, 44, stk. 1, 46, stk. 3, 130, stk. 1, og 175, stk. 1. Det ville betyde, at udlejer af lejemål omfattet af lejelovens § 175, stk. 2, skulle varsle lejeforhøjelse med et varsel på 1 år. Omvendt må det også betyde at udlejer af lejemål omfattet af lejelovens § 175, stk. 1, 2. pkt., kunne varsle lejeforhøjelse med 1 måneds varsel.
- Side 129 -
...sig udtryk direkte i lejelovens § 44, stk. 5, hvor det fremgår, at lejeforhøjelse efter bestemmelsen kan kræves uanset aftalt uopsigelighed, såfremt udlejer har taget forbehold. Undtagelser fra kravet om forbehold i aftalen kan også findes i loven, jf. lejelovens § 46, stk. 1, sidste pkt., om lejeforhøjelse som følge af forøgelse af ejendomsskatter.
- Side 133 -
...udlejer. Samtidig er omkostningsbestemt leje blot en måde at fastsætte og regulere lejen på ligesom reglerne om det lejedes værdi. Udlejer må derfor tage forbehold, hvis han ønsker at bibeholde muligheden for at kræve forhøjelse, hvis han er underlagt aftalt uopsigelighed. Dette falder også i tråd med den nyere højesteretsdom på området, U 2019.3285 H.
- Side 142 -
...taget forbehold, eller der er hjemmel hertil i loven. Det fremgår direkte af lejelovens § 44, stk. 5, at en udlejer, der er underlagt aftalt uopsigelighed, kun kan kræve lejeforhøjelse efter § 42, hvis der er taget forbehold herfor. Det modsatte gælder lejeforhøjelse som følge af forøgede skatter og afgifter, jf. lejelovens § 46, stk. 1, sidste pkt.