Kapitel 5 Studieordning
Uddannelsesinstitutionen fastsætter inden for rammerne af denne bekendtgørelse samt uddannelsesbekendtgørelsen nærmere regler om uddannelsen i en studieordning, der består af en fællesdel og en institutionsdel.
Stk. 2 Studieordningens fællesdel udarbejdes i fællesskab af de institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelsen. Studieordningens institutionsdel udarbejdes af den enkelte institution, der er godkendt til at udbyde uddannelsen.
Stk. 3 Inden en studieordning fastsættes og ved væsentlige ændringer heraf, indhentes en udtalelse fra censorformandskabet, jf. censorbekendtgørelsen.
Stk. 4 Studieordningen og væsentlige ændringer heraf træder i kraft ved et studieårs begyndelse. Ved udstedelse af ny studieordning og ved væsentlige ændringer heraf fastsættes overgangsregler i studieordningen.
Stk. 5 De gældende og tidligere studieordninger skal være tilgængelig på institutionens hjemmeside.
Studieordningens fællesdel skal indeholde regler om følgende:
-
1) Kerneområder i henhold til uddannelsens bekendtgørelse, herunder
-
a) indhold,
-
b) ECTS-omfang og
-
c) læringsmål.
-
-
2) Obligatoriske uddannelseselementer inden for uddannelsens kerneområder, herunder
-
a) indhold,
-
b) ECTS-omfang og
-
c) læringsmål.
-
-
3) Praktik, herunder
-
a) ECTS-omfang,
-
b) læringsmål og
-
c) antal prøver.
-
-
4) Krav til det afsluttende eksamensprojekt henholdsvis bachelorprojektet.
-
5) Regler om merit, jf. § 22, herunder angivelse af eventuelle meritaftaler, for så vidt angår uddannelseselementer, der er omfattet af studieordningens fællesdel.
Stk. 2 Studieordningens institutionsdel skal indeholde regler om følgende:
-
1) Tidsmæssig placering i uddannelsesforløbet af obligatoriske uddannelseselementer og af praktik, herunder prøver.
-
2) Beskrivelse af valgfri uddannelseselementer, herunder
-
a) indhold,
-
b) ECTS-omfang,
-
c) læringsmål,
-
d) tidsmæssig placering i uddannelsesforløbet og
-
e) prøver.
-
-
3) Regler for praktikkens gennemførelse, herunder krav og forventninger til de involverede parter.
-
4) Angivelse af, hvilke dele af uddannelsen den studerende har mulighed for at gennemføre i udlandet, jf. § 9, samt regler, der knytter sig hertil, herunder regler om forhåndsmerit.
-
5) Krav til skriftlige opgaver og projekter.
-
6) Angivelse af anvendte undervisnings- og arbejdsformer.
-
7) Retningslinjer for eventuel differentieret undervisning inden for uddannelsesforløbet.
-
8) Regler om merit, jf. § 22, herunder angivelse af eventuelle meritaftaler for så vidt angår uddannelseselementer, der alene indgår i studieordningens institutionsdel.
-
9) Regler om den studerendes pligt til at deltage i uddannelsesforløbet, jf. § 17.
-
10) Regler om og kriterier for vurdering af studieaktivitet, jf. § 23.
-
11) Eventuelle krav om læsning af tekster på fremmedsprog og angivelse af, hvilket kendskab til fremmedsprog dette forudsætter.
-
12) Overgangsordninger.
-
13) Oplysninger om eventuelle aftaler med udenlandske uddannelsesinstitutioner om parallelforløb, herunder oplysninger om, efter hvilke objektive kriterier studerende udvælges til parallelforløb.
Stk. 3 Det skal fremgå af studieordningen, at institutionen kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af institutionen eller institutionerne, når det findes begrundet i usædvanlige forhold. Institutionerne samarbejder om en ensartet dispensationspraksis.