- Side 51 -
...flyttet til kommunale jobcentre, har cirkulæret ikke længere betydning. Cirkulærestyring af kommunerne er uforeneligt med det kommunale selvstyre. Jobcentrene er pligtsubjekter i forbuddet mod kønsdiskrimination i ligestillingslovens § 2, så indholdsmæssigt gælder der det samme, som ville gælde, hvis de havde været omfattet af ligebehandlingslovens § 2.
- Side 54 -
...foretrak en mandlig ansøger frem for en kvinde med henvisning til, at der var behov for flere mænd af hensyn til beboerne. Centeret havde ikke søgt dispensation fra ligebehandlingslovens § 13, stk. 1, og den manglende ansættelse af kvinden blev anset for en overtrædelse af ligebehandlingslovens § 2, og der blev tildelt en godtgørelse på 25.000 kr.
- Side 87 -
...it-undervisning på samme vilkår som kvinder. Der var tale om et beskæftigelsesprojekt. Hvis udbyderen ville udbyde kurser til kun det ene køn, som har til formål at forebygge eller opveje diskrimination pga. køn, kræver det dispensation efter ligebehandlingslovens § 13, stk. 2. Der henvises for adgang til positive særforanstaltninger til kommentaren til § 13.
- Side 113 -
Fjernøsten, og en sag, hvor et rederi ikke ville lade kvindelige radiotelegrafister sejle på Vestafrika, efter at der havde været piratoverfald i området. I sådanne tilfælde kan der søges dispensation fra loven efter ligebehandlingslovens § 13, stk. 1, hvis hensynet til arbejdets udførelse nødvendiggør en dispensation.
- Side 136 -
...Bekendtgørelse nr. 340 af 10. april 2007. om positiv særbehandling. Aktiv rekruttering betragtes som positiv særbehandling og bekendtgørelsens § 3 regulerer, hvorledes aktiv rekruttering kan anvendes uden dispensation. Der henvises til bind 1 om ligestillingslovens § 3 og til ligebehandlingslovens § 13, stk. 2, se kommentaren til denne bestemmelse nedenfor.