Bemærk, at § 14 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 14, om det har en betydning.
- Side 698 -
Hvis begrundelsen for at ansætte funktionæren tidsbegrænset frem for på almindelige opsigelsesvilkår har været funktionærens graviditet, vil der være tale om en overtrædelse af LBL § 2, jf. Vestre Landsrets dom af 8. juli 2011, B-2915-10, hvor denne overtrædelse blev takseret med en godtgørelse på 100.000 kr. jf. LBL § 14.
- Side 852 -
Personer, hvis rettigheder er krænkede ved overtrædelse af §§ 2-5, kan tilkendes en godtgørelse, jf. LBL § 14.
Sexchikane, som arbejdsgiveren udøver over for en ansat, er således en overtrædelse af LBL § 4, som vil kunne sanktioneres med godtgørelse i henhold til LBL § 14.
(...)
- Side 853 -
...6, og at [virksomhed1] som den juridisk ansvarlige arbejdsgiver ikke heroverfor har bevist, at ligebehandlingsprincippet ikke er krænket, jf. ligebehandlingslovens § 16 a. [virksomhed1] skal derfor betale godtgørelse efter ligebehandlingslovens § 14, stk. 1, mens [person2]s erstatningsansvar for krænkelserne følger af erstatningsansvarslovens § 26.«
(...)
- Side 854 -
I U 1992.18 SH var krænkeren næstformand i det fagforbund hvor den krænkede var ansat. Fagforbundet blev dømt i medfør af LBL § 14.
(...)
- Side 856 -
...godtgørelse efter LBL § 14. Under hensyn til på den ene side omfanget og karakteren af krænkelserne, herunder at der har været fysiske berøringer, og på den anden side, at I ikke efter det oplyste har fysiske eller psykiske gener af krænkelserne, tiltrædes det efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, at godtgørelsen er udmålt til 20.000 kr.«
(...)
...sexchikane. Under hensyn til omfanget og karakteren af krænkelserne blev F tilkendt en skønsmæssig godtgørelse på 40.000 kr. i medfør af LBL § 14, jf. § 4. Se i øvrigt s. 495 om dommen i relation til bevisbyrden vedr. 120-dagesreglen. I Østre Landsrets dom af 29. maj 2019, BS-30678/2018-OLR, omtalt ovenfor, blev der tilkendt godtgørelse med 50.000 kr.
(...)
- Side 857 -
...sager også at tilkende godtgørelse efter EAL § 26, idet ligebehandlingsloven må anses for at omfatte et særligt tilfælde af retsstridig krænkelse. Den krænkede blev tilkendt såvel erstatning efter FUL § 3 for berettiget ophævelse af ansættelsesforholdet som godtgørelse efter LBL § 14 på 100.000 kr. Denne godtgørelse svarede til ca. 5 måneders løn.
- Side 874 -
Overtrædelse af LBL §§ 2-5, dvs. ligebehandling ved ansættelse, forflyttelse, forfremmelse, adgang til div. uddannelse samt arbejdsvilkår i øvrigt og ved afskedigelse er sanktioneret i LBL §§ 14 og 15.
(...)
- Side 879 -
Godtgørelse efter LBL §§ 14 er skattepligtig, jf. ligningslovens § 7 U, jf. SKM 2014.354 SR, hvormed Skatterådet ændrede tidligere afgørelser (SKM 2014.85 SR og SKM 2014.88 SR), som havde behandlet sådanne godtgørelser, som vedrørende ikke-økonomisk skade, uden skattepligt efter statsskattelovens § 4.
- Side 893 -
Bestemmelsen er et supplement til de bestemmelser, der inden for ansættelsesretten gælder om godtgørelse for ikke-økonomisk skade, jf. U 1992.18 SH, der fastslog, at der ikke kunne tilkendes godtgørelse både efter LBL § 14 og efter EAL § 26 fra samme skadevolder.
(...)
- Side 894 -
...havde været ansat som servicemedarbejder på et sygehus, og anlagde sag mod en portør, M, der var ansat på sygehuset, med krav om godtgørelse på 100.000 kr., fordi M havde udsat F for seksuel chikane. Efter bevisførelsen fandtes det bevist, at M havde krænket F seksuelt på arbejdspladsen, og F blev tilkendt en godtgørelse på 40.000 kr. efter EAL § 26.
- Side 896 -
Godtgørelsesbestemmelsen i § 7, stk. 1, er identisk med bestemmelsen i LBL § 14. Der er ikke fastsat noget maksimum for godtgørelsen.