- Side 140 -
For så vidt angår arbejdsgiverens ansvar for seksuel chikane i henhold til ligebehandlingsloven er der ikke tale om et ulovbestemt ansvar. Ansvarsgrundlaget består netop i det lovfæstede forbud mod seksuel chikane i ligebehandlingslovens § 4.
(...)
Af ligebehandlingslovens § 4 følger, at:
(...)
Retspraksis om denne bestemmelse er sparsom, hvorfor analyserne centrere sig om ligebehandlingslovens § 4.
- Side 141 -
...arbejdsgiver for brud på forbuddet mod seksuel chikane i ligebehandlingslovens § 4 skal betale en godtgørelse i henhold til lovens § 14. Det er dermed uden betydning for den definitoriske tilgang til arbejdsgiveransvaret, om det er arbejdsgiveren selv, der har handlet i strid med forbuddet mod seksuel chikane, eller om det er en ansat eller en tredjemand.
- Side 144 -
...I den ansættelsesretlige terminologi ses begreberne skadevolder og skadelidte således ikke anvendt. Som ækvivalenter hertil anvendes i stedet: arbejdsgiver og arbejdstager. Det forhold, at en ansat har været udsat for seksuel chikane, betegnes i den ansættelsesretlige begrebsverden ikke som en (arbejds)skade, men som en handling i strid med loven.
- Side 149 -
Som bekendt følger forbuddet mod seksuel chikane af ligebehandlingslovens § 4. Brud på lovens sanktioneres med godtgørelse, jf. lovens § 14.
(...)
...modificeres dog af, at krav om godtgørelse, efter den seneste ændring af ligebehandlingsloven, der trådte i kraft den 1. juli 2023, også jf. lovens § 14, stk. 3, kan rejses direkte mod den medarbejder, der har udvist den krænkende adfærd. Bestemmelsen er en ækvivalent til erstatningslovens § 26 og ændrer således ikke ved den materielle retsstilling.
(...)
Af ligebehandlingslovens § 4, stk. 2, følger, at arbejdsgiveren er forpligtet til at stille et chikanefrit miljø til rådighed for de ansatte og håndtere tilfælde af seksuel chikane.
I sin reneste form og i overensstemmelse med ligebehandlingslovens § 4’s umiddelbare ordlyd retter forbuddet mod seksuel chikane sig mod den situation, hvor en arbejdsgiver udsætter en arbejdstager for seksuel chikane, der er omfattet af definitionen i lovens § 1, stk. 6.
- Side 152 -
Når det overvejes, på hvilket grundlag en arbejdsgiver ifalder ansvar for seksuel chikane i henhold til ligebehandlingslovens § 4, jf. § 14, er flere sondringer relevante.
(...)
- Side 153 -
I relation til arbejdsgiverens ansvar for kollega- og tredjemandskrænkelser synes én sondring at være central: sondringen mellem arbejdsgiverens ansvar som følge af 1) manglende iagttagelse af pligter, der følger af ligebehandlingslovens § 4, eller 2) på et grundlag, det mere objektiviserede ansvar, der følger af Danske Lov 3-19-2.
(...)
I det nedenstående afsnit 4.3.1 præsenteres de arbejdsgiverpligter, der overordnet synes at kunne udledes af forbuddet mod seksuel chikane i ligebehandlingslovens § 4, imens Danske Lov 3-19-2 introduceres i afsnit 4.3.2.
En traditionel ansættelsesretlig tilgang til en arbejdsgivers ansvar over for de ansatte er snævert knyttet til de forpligtelser, der følger af det relevante retsgrundlag. I forhold til seksuel chikane bliver spørgsmålet herefter, hvilke arbejdsgiverpligter der knytter sig til forbuddet i ligebehandlingslovens § 4.
- Side 155 -
...pligtsubjekter. Endelig kan en arbejdsgiver ifalde ansvar, såfremt denne ikke iagttager pligter, der udspringer af ligebehandlingslovens forbud mod seksuel chikane, nemlig pligten til at »stille et chikanefrit miljø til rådighed og til at håndtere tilfælde af seksuel chikane« for de ansatte, jf. forarbejderne til ligebehandlingslovens § 4, stk. 2.