Bemærk, at § 3a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 3a, om det har en betydning.
- Side 280 -
...kommercielt formål, nemlig at tjene penge ved at imødekomme nogle kvindelige kunders ønske om at kunne fravælge mandligt nærvær på den etage, de skal sove på. Indklagede erklærede sig villig til at indrette nogle herreværelser på samme vilkår som kvindeværelserne, og kvindelige og mandlige kunder havde adgang til værelser af samme kvalitet til samme pris.
- Side 298 -
Et ønske om ikke at blive set af mænd i forbindelse med udøvelse af idræt er nok et mere varigt behov, og Ligebehandlingsnævnet har i nyere praksis anset dette behov for at være legitim diskrimination, jf. ligestillingslovens § 3 a, hvor der er taget stilling til, at legitime mål kan begrunde diskrimination.
(...)
- Side 299 -
efter ligestillingslovens § 3 a om legitim diskrimination og ikke efter reglerne om positiv særbehandling.
- Side 301 -
Ligestillingslovens § 3 a tillader således diskrimination af det ene køn, hvis det er begrundet i et legitimt mål, og midlerne til at opfylde dette mål er hensigtsmæssige og nødvendige.
(...)
...personer af det ene køn. Undtagelsen skal endvidere være begrundet i legitime mål, og midlerne til at opfylde dette mål skal være hensigtsmæssige og nødvendige. Det betyder, at salg af en vare eller tjenesteydelse på forskellige vilkår til kvinder og mænd, herunder til forskellig pris, ikke er forenelig med ligestillingslovens forbud mod diskrimination.
(...)
...bør fortolkes snævert, for at forbuddet mod forskelsbehandling ikke udhules. Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at § 3 a gennemfører artikel 4, stk. 5, i Rådets direktiv nr. 2004/113/EF af 13. december 2004 om gennemførelse af princippet om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med adgang til og levering af varer og tjenesteydelser.
(...)
På baggrund af den hidtidige afgørelsespraksis611611. Se herom Institut for Menneskerettigheders rapport om LIGESTILLING I PRISER OG SERVICE, 2016. vedrørende ligestillingslovens § 3 a forventes der ikke en ændring af praksis i forlængelse af nærværende vejledende udtalelse.
(...)
- Side 305 -
...kvinde627627. Kendelse 10312 af 15. november 2017 – 2017-6810-22049. klagede over, at en analysevirksomhed har et særligt forbrugerpanel for mænd mellem 18 og 34 år, der får ”dobbelt op” for point. Pointene kan veksles til gavekort. Analysevirksomheden mente, at ordningen hørte under undtagelsesbestemmelsen i ligestillingslovens § 3 a, hvorefter loven ikke