- Side 335 -
...beskatning i Danmark eller anden jurisdiktion. Området for denne rådgivning kan civilretligt defineres som de tilfælde, der er omfattet af henholdsvis ligningslovens § 3 samt videre BEK nr. 1634 af 27. december 2019 om indberetning af grænseoverskridende ordninger eller andre forhold, hvor dispositionen ikke har nogen forretningsmæssig begrundelse.
- Side 339 -
...herunder med indberetningspligt til myndighederne – må således antages at kunne få betydning for, i hvilket omfang rådgiver muligt kan blive erstatningsansvarlig for dispositioner, der savner et forretningsmæssigt formål, men alene eller i al væsentlighed er begrundet i klientens ønske om at undgå at betale skat i Danmark eller anden jurisdiktion.
- Side 364 -
...dispositioner der henhører under ligningslovens § 3 og/eller indberetningspligten vedrørende grænseoverskridende dispositioner – må det således i denne situation forventes, at domstolene vil anlægge en relativt streng culpabedømmelse i forhold til forsvarligheden af rådgivningen og dens konsekvenser og man bør som rådgiver være særlig agtpågivende her.
(...)
- Side 365 -
...skatteplanlægning/rådgivning«. Herefter vil der – forudsat at flere øvrige betingelser er opfyldt – påhvile en indberetningspligt til skattemyndighederne i tilfælde, hvor det primære formål med en grænseoverskridende transaktion er, at det, en klient med rimelighed kan forventes at ville opnå ved en sådan ordning, består i at opnå en skattefordel.
(...)
- Side 367 -
Indførelsen af bestemmelsen i ligningslovens § 3 og videre indberetningspligten vedrørende grænseoverskridende transaktioner er i et vist omfang (om end ikke selve indberetningspligten) blot en kodifikation af en allerede eksisterende retstilstand, jf. herved U.2000.365/2H.