Bemærk, at § 8A blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 8A, om det har en betydning.
- Side 1926 -
...til Sathya Sai Baba Landsforeningen, at denne måtte anses for givet ud fra hovedanpartshaverens personlige ideelle interesse. Der var herved lagt vægt på en erklæring fra hovedanpartshaveren om at ville støtte personligt i 10 år. Beløb ydet ud over beløbsgrænsen i ligningslovens § 8 A blev derfor anset for maskeret udbytte til hovedanpartshaveren.
(...)
...interesse. Skatterådet fandt, at dette ville gælde, uanset om gaven fra selskabet blev ydet, mens skatteyderen var i live eller efter skatteyderens død. Skatterådet havde ikke taget stilling til eventuelle selskabsretlige forhindringer i at give de påtænkte gaver. Kommenteret af Malene Kerzel i SR-Skat 2013.14 og af Steen Askholt i SR-Skat 2015.170.
(...)
- Side 1927 -
...ikke, at skatteyderen havde en så direkte eller indirekte økonomisk eller personlig interesse i at begunstige foreningen, at gaven kunne anses for at være ydet af ham personligt med den virkning, at den var udtryk for maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A. Kommenteret af Malene Kerzel i SR-Skat 2013.14 og af Steen Askholt i SR-Skat 2015.170.
(...)
- Side 1930 -
...sidestilles med almennyttige formål, da organisationer med politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser ikke kunne anses for almennyttige. Landsskatteretten fandt på denne baggrund, at bidragene måtte anses for at være ydet på grund af skatteyderens personlige interesse, hvorfor han skulle beskattes af bidragene i medfør af ligningslovens § 16 A.
(...)
- Side 1931 -
...i forbindelse med valg til kommunalbestyrelsen. Selskabet ønskede bekræftet, at det kunne støtte de politiske partier uden skattemæssige konsekvenser for selskabets ledelse og dets ultimative ejer. Skatterådet bemærkede, at organisationer, der varetog politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser ikke kunne anses for at være almennyttige,
(...)
- Side 1932 -
...beskattes som maskeret udlodning hos hovedaktionæren, når gaveydelsen må anses for at tilgodese dennes personlige interesser. For løbende ydelser gælder det samme princip for beløb, der overstiger de beløbsgrænser, hvortil selskabet har fradrag efter ligningslovens § 12. Se også kommentaren i TfS 1996.423 samt Juridisk Vejledning, afsnit C.A.4.3.5.2.
- Side 2215 -
Afgrænsningen af, om trusten må anses for almenvelgørende eller almennyttig, foretages efter de samme kriterier, som lægges til grund for bedømmelsen om fradragsadgang for uddelinger efter fondsbeskatningsloven og for gaver til almenvelgørende eller almennyttige formål efter ligningslovens § 8 A.