Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge Kapitel 3

Den konsoliderede version af denne lov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 1532 af 12. december 2023

Kapitel 3 1 Oprettelse og godkendelse af behandlings- og specialundervisningstilbud
§ 7

Behandlings- og specialundervisningstilbud kan oprettes af regionsrådet, kommunalbestyrelsen eller private leverandører. Private behandlings- og specialundervisningstilbud skal være oprettet som selvejende institution, forening, aktieselskab, anpartsselskab, partnerselskab eller virksomhed med begrænset ansvar omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.

§ 8

Beliggenhedskommunen godkender efter ansøgning behandlings- og specialundervisningstilbuddet, jf. §§ 9 og 10.

§ 9

Godkendelse sker ved indgåelse af en kvalitetsaftale med det pågældende behandlings- og specialundervisningstilbud, der skal indeholde oplysning om de elementer, som fremgår af stk. 2, § 10 og § 11, stk. 2, nr. 2 og 3, og regler udstedt i medfør af stk. 3.

Stk. 2 Kvalitetsaftalen skal som minimum indeholde følgende oplysninger om behandlings- og specialundervisningstilbuddet:

  • 1) Navn, cvr-nummer og eventuelt institutionsnummer.

  • 2) Adresse og fysiske rammer.

  • 3) Antal pladser.

  • 4) Ejerforhold, og om behandlings- og specialundervisningstilbuddet er en afdeling af et tilbud eller behandlings- og specialundervisningstilbuddet indgår i en koncern eller en koncernlignende konstruktion.

  • 5) Målgruppe.

  • 6) Ydelser.

Stk. 3 Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om kvalitetsaftalen, herunder krav til indgivelse af ansøgning og om kvalitetsaftalens form og indhold.

§ 10

Det er en betingelse for beliggenhedskommunens indgåelse af en kvalitetsaftale, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet efter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet, jf. stk. 2.

Stk. 2 Kvaliteten af et behandlings- og specialundervisningstilbud vurderes inden for følgende temaer:

  • 1) Undervisningens organisering, tilrettelæggelse og indhold m.v., jf. folkeskolelovens § 22 b.

  • 2) Organisation og ledelse.

  • 3) Elevernes selvstændighed og relationer.

  • 4) Målgrupper, metoder og resultater.

  • 5) Kompetencer hos medarbejdere, der varetager støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov.

  • 6) Økonomiske forhold, jf. § 11.

  • 7) Fysiske rammer.

  • 8) Behandlings- og specialundervisningstilbuddets samarbejde med de relevante kommunale myndigheder.

§ 11

Beliggenhedskommunen påser, at behandlings- og specialundervisningstilbud har den fornødne økonomiske kvalitet. I vurderingen af, om et behandlings- og specialundervisningstilbud har den fornødne økonomiske kvalitet, indgår,

  • 1) at der ifølge årsbudgettet er et rimeligt forhold mellem den forventede omsætning og omkostninger,

  • 2) at årsbudgettet afspejler målgruppe, metoder og behandlings- og specialundervisningstilbuddets planer for faglig udvikling og større ændringer,

  • 3) om økonomien giver mulighed for den fornødne kvalitet, herunder i forhold til pris og målgruppe, og

  • 4) at der er udarbejdet årsbudget og regnskab for det samlede behandlings- og specialundervisningstilbud og særskilt for specialundervisningsdelen.

Stk. 2 I vurderingen af, om et privat behandlings- og specialundervisningstilbud har den fornødne økonomiske kvalitet, indgår ud over de i stk. 1 opregnede forhold,

  • 1) at behandlings- og specialundervisningstilbuddets soliditetsgrad er rimelig set i forhold til behandlings- og specialundervisningstilbuddets alder og specialiseringsgrad,

  • 2) om behandlings- og specialundervisningstilbuddet er økonomisk bæredygtigt,

  • 3) om der er gennemsigtighed i behandlings- og specialundervisningstilbuddets økonomi,

  • 4) i hvilket omfang der er udbetalt udbytte de seneste 5 år, og

  • 5) behandlings- og specialundervisningstilbuddets udgifter til løn til ledelsen.

Stk. 3 Beliggenhedskommunen skal i sin vurdering af, om et behandlings- og specialundervisningstilbud har den fornødne økonomiske kvalitet, jf. stk. 1 og 2, tage udgangspunkt i de oplysninger, der fremgår af årsbudgettet og regnskabet.