Lov om betalingskonti og basale erhvervskonti Kapitel 4 a

Den konsoliderede version af denne lov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Loven er trådt i kraft den 1. juli 2016, med undtagelse af § 3 og § 6, stk. 1 og 2 som træder i kraft den 31. oktober 2018, og § 5 som træder i kraft den 1. januar 2019 (jf. § 26).

Lov nr. 375 af 27. april 2016,
jf. lovbekendtgørelse nr. 407 af 29. marts 2022,
som ændret ved lov nr. 1666 af 30. december 2024

Kapitel 4 a Basal erhvervskonto
Kendetegn for en basal erhvervskonto
§ 13a

En basal erhvervskonto skal omfatte følgende tjenesteydelser, som en erhvervsdrivende eller en forening skal kunne gøre brug af i ubegrænset omfang, jf. dog stk. 2:

  • 1) Muligheden for at åbne, anvende og lukke erhvervskontoen.

  • 2) Muligheden for at indsætte midler bortset fra kontanter på erhvervskontoen.

  • 3) Muligheden for at indsætte kontanter på erhvervskontoen svarende til i alt 20.000 kr. pr. måned.

  • 4) Muligheden for at hæve kontanter fra erhvervskontoen i et land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, ved henvendelse i instituttets forretningslokale eller i pengeautomater både inden for og uden for instituttets åbningstider.

  • 5) Muligheden for i et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, at foretage

    • a) direkte debiteringer,

    • b) betalingstransaktioner med et betalingskort, herunder onlinebetalinger, og

    • c) kredittransaktioner, herunder stående ordrer, ved, hvis de forefindes, terminaler, henvendelse i instituttets forretningslokale og via onlinefaciliteter.

Stk. 2 Et institut skal alene tilbyde tjenesteydelserne nævnt i stk. 1 til erhvervsdrivende eller foreninger, i det omfang tjenesteydelserne i forvejen udbydes til erhvervsdrivende eller foreninger, som har andre betalingskonti end en basal erhvervskonto.

Stk. 3 En erhvervsdrivende eller en forening skal kunne styre og initiere betalingstransaktioner fra sin basale erhvervskonto i instituttets eventuelle forretningslokale og via onlinefaciliteter, hvis disse tjenesteydelser i forvejen udbydes til erhvervsdrivende eller foreninger, som har andre betalingskonti end en basal erhvervskonto.

Oplysninger om en basal erhvervskonto
§ 13b

Et institut skal vederlagsfrit stille følgende oplysninger til rådighed for erhvervsdrivende og foreninger om den basale erhvervskonto, som instituttet udbyder:

  • 1) De specifikke tjenesteydelser tilknyttet den basale erhvervskonto, jf. § 13 a, stk. 1.

  • 2) Gebyrer og vilkår for anvendelsen af den basale erhvervskonto, jf. § 13 d.

  • 3) At køb af yderligere tjenesteydelser eller aktier, andele eller garantbeviser ikke er en forudsætning for adgangen til en basal erhvervskonto, jf. § 13 c, stk. 8.

Adgang til en basal erhvervskonto
§ 13c

Et institut skal tilbyde en erhvervsdrivende eller en forening en basal erhvervskonto, jf. § 2, nr. 6, i danske kroner.

Stk. 2 Stk. 1 finder anvendelse på følgende:

  • 1) Erhvervsdrivende, der har hjemsted og dermed adresse i Danmark, og hvor

    • a) mindst ét medlem af direktionen har bopæl i Danmark,

    • b) mindst én af de reelle ejere, der ejer mindst 25 pct. af virksomheden, har bopæl i Danmark, hvis virksomheden drives uden en direktion, eller

    • c) mindst én af de ledelsesansvarlige har bopæl i Danmark, hvis virksomheden drives uden en direktion og virksomheden ikke har nogen reelle ejere, der ejer mindst 25 pct. af virksomheden.

  • 2) Foreninger, som har deres vedtægtsmæssige hjemsted i Danmark, og hvor mindst én af de for foreningen tegningsberettigede har bopæl i Danmark.

Stk. 3 Et institut kan afslå at åbne en basal erhvervskonto til en erhvervsdrivende eller en forening, når

  • 1) den erhvervsdrivende eller foreningen ikke leverer de oplysninger, som instituttet stiller krav om for at gennemføre kundekendskabsproceduren efter kapitel 3 i hvidvaskloven, eller

  • 2) instituttet i øvrigt har en viden om, en mistanke om eller en rimelig grund til at formode, at den erhvervsdrivende eller ejere heraf, foreningen eller personer, der optræder på den erhvervsdrivendes eller foreningens vegne, har udført eller vil udføre transaktioner eller aktiviteter, som har medført eller vil medføre underretningspligt efter § 26, stk. 1, i hvidvaskloven.

Stk. 4 Et institut kan endvidere afslå at åbne en basal erhvervskonto til en erhvervsdrivende eller en forening i følgende tilfælde:

  • 1) Den erhvervsdrivende eller foreningen har en betalingskonto i Danmark, som gør det muligt at anvende tjenesteydelserne anført i § 13 a, medmindre den erhvervsdrivende eller foreningen dokumenterer at have fået meddelelse om, at denne betalingskonto vil blive lukket.

  • 2) Den erhvervsdrivende eller ejere heraf, foreningen eller personer, der optræder på den erhvervsdrivendes eller foreningens vegne, har udøvet strafbare handlinger mod instituttet, og instituttet vil derfor forhindre disse i at misbruge deres ret til at have adgang til en basal erhvervskonto.

  • 3) Den erhvervsdrivende har ikke den fornødne tilladelse til at udøve virksomhed.

  • 4) Den erhvervsdrivende eller ejere heraf, foreningen eller personer, der optræder på den erhvervsdrivendes eller foreningens vegne, har optrådt anstødeligt eller til gene for instituttets øvrige kunder eller ansatte.

  • 5) Den erhvervsdrivende eller foreningen kan ikke påvise en reel interesse i at åbne en basal erhvervskonto.

  • 6) Den erhvervsdrivende eller ejere heraf, foreningen eller ledelsen af den erhvervsdrivende eller foreningen har tidligere groft eller gentagne gange misligholdt sine forpligtelser over for instituttet.

Stk. 5 Et institut skal hurtigst muligt og senest 10 arbejdsdage efter modtagelsen af en fuldstændig ansøgning om en basal erhvervskonto åbne en sådan konto eller give afslag herpå.

Stk. 6 Et institut skal vederlagsfrit give den erhvervsdrivende eller foreningen en begrundelse for et afslag på en ansøgning om en basal erhvervskonto, jf. dog stk. 7. Afslaget skal gives i papirform eller på andet varigt medium. Et afslag skal indeholde nærmere oplysninger om den erhvervsdrivendes eller foreningens mulighed for at påklage afgørelsen til et klagenævn, jf. § 13 f.

Stk. 7 Begrundelsen efter stk. 6, 1. pkt., kan udelades af hensyn til national sikkerhed eller offentlig orden, eller hvis det er nødvendigt for at sikre fortrolighed om underretninger i henhold til hvidvaskloven.

Stk. 8 Et institut må ikke betinge indgåelse af en aftale om en basal erhvervskonto af køb af yderligere tjenesteydelser, der ikke er tilknyttet en basal erhvervskonto, eller aktier, andele eller garantbeviser i instituttet. Dette gælder dog ikke aktier, andele eller garantbeviser, som det er en betingelse at besidde for at være kunde i instituttet.

Gebyrer for en basal erhvervskonto
§ 13d

Et institut skal tilbyde de tjenesteydelser, der er nævnt i § 13 a, vederlagsfrit eller mod betaling af et rimeligt gebyr.

Stk. 2 Et institut kan pålægge en erhvervsdrivende eller en forening et rimeligt gebyr i tilfælde af den erhvervsdrivendes eller foreningens manglende overholdelse af forpligtelserne i henhold til en rammeaftale for en basal erhvervskonto.

Stk. 3 Ved fastlæggelsen af et rimeligt gebyr for erhvervsdrivende og foreninger, jf. stk. 1 og 2, må instituttet alene tage hensyn til instituttets omkostninger og en rimelig fortjeneste ved at tilbyde en basal erhvervskonto.

Opsigelse af rammeaftaler for en basal erhvervskonto
§ 13e

Et institut kan uanset § 75 i lov om betalinger kun opsige en rammeaftale med en erhvervsdrivende eller en forening, der giver adgang til en basal erhvervskonto, såfremt én af følgende betingelser er opfyldt:

  • 1) Den erhvervsdrivende eller ejere heraf, foreningen eller personer, der optræder på den erhvervsdrivendes eller foreningens vegne, har anvendt den basale erhvervskonto til strafbare formål.

  • 2) Den erhvervsdrivende, foreningen eller tredjemand har ikke foretaget transaktioner på den basale erhvervskonto i over 24 på hinanden følgende måneder.

  • 3) Den erhvervsdrivende eller foreningen har afgivet forkerte oplysninger for at få en basal erhvervskonto i tilfælde, hvor de rigtige oplysninger ville have medført et afslag.

  • 4) Den erhvervsdrivende eller foreningen opfylder ikke længere kravene i § 13 c, stk. 2.

  • 5) Den erhvervsdrivende eller foreningen har efterfølgende åbnet en anden betalingskonto i Danmark, som gør det muligt at anvende tjenesteydelserne anført i § 13 a.

  • 6) Den erhvervsdrivende eller ejere heraf, foreningen eller personer, der optræder på den erhvervsdrivendes eller foreningens vegne, har begået strafbare handlinger mod instituttet, og instituttet vil derfor forhindre vedkommende i at misbruge sin ret til at have adgang til en basal erhvervskonto.

  • 7) Den erhvervsdrivende eller ejere heraf, foreningen eller personer, der optræder på den erhvervsdrivendes eller foreningens vegne, har optrådt anstødeligt eller til gene for instituttets øvrige kunder eller ansatte.

  • 8) Den erhvervsdrivende eller foreningen har i øvrigt groft eller gentagne gange misligholdt sine forpligtelser i henhold til rammeaftalen over for instituttet.

  • 9) Instituttet har underrettet Hvidvasksekretariatet om transaktioner eller aktiviteter, der involverer den erhvervsdrivende eller ejere heraf, foreningen eller personer, der optræder på den erhvervsdrivendes eller foreningens vegne, efter § 26, stk. 1, i hvidvaskloven.

  • 10) Der er forekommet grov eller gentagen sammenblanding af den erhvervsdrivendes eller foreningens midler og midler, der hidrører fra ejere af virksomheden eller personer, der optræder på den erhvervsdrivendes eller foreningens vegne.

  • 11) Instituttet har pligt til at afbryde eller afvikle forretningsforbindelsen efter § 14, stk. 5, 1. pkt., eller § 15 i hvidvaskloven.

Stk. 2 Et institut, der opsiger en rammeaftale efter stk. 1, skal vederlagsfrit meddele den erhvervsdrivende eller foreningen begrundelsen for opsigelsen i papirform eller på andet varigt medium med mindst 2 måneders varsel, jf. dog stk. 4. Et institut kan opsige en rammeaftale om en basal erhvervskonto begrundet i en af betingelserne anført i stk. 1, nr. 7, 8 eller 10, med øjeblikkelig virkning, hvis det forhold, der har givet anledning til opsigelsen, fortsættes eller gentages i opsigelsesperioden, jf. 1. pkt. En opsigelse begrundet i en af betingelserne anført i stk. 1, nr. 1, 3, 6, 9 eller 11, har øjeblikkelig virkning.

Stk. 3 En opsigelse skal indeholde nærmere oplysninger om den erhvervsdrivendes eller foreningens mulighed for at påklage afgørelsen til et klagenævn, jf. § 13 f.

Stk. 4 Begrundelsen, jf. stk. 2, 1. pkt., kan udelades af hensyn til national sikkerhed eller offentlig orden, eller hvis det er nødvendigt for at sikre fortrolighed om underretninger i henhold til hvidvaskloven.

Klageadgang
§ 13f

Et institut skal etablere en klageordning og være tilsluttet et uafhængigt, landsdækkende klagenævn, som branchen skal oprette.