Bogføringsloven § 16

Denne konsoliderede version af bogføringsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

(for ikraftræden, se lovens § 34, bekendtgørelse nr. 95 af 26. januar 2023 og bekendtgøresle nr. 1342 af 24. november 2023)

Lov om bogføring

Lov nr. 700 af 24. maj 2022

Krav til virksomheders brug af digitale bogføringssystemer
§ 16

Virksomheder, der er bogføringspligtige efter § 1, stk. 1, og som efter årsregnskabslovens § 3, stk. 1, har pligt til at aflægge en årsrapport, eller hvor nettoomsætningen i 2 på hinanden følgende indkomstår overstiger 300.000 kr., skal i et digitalt bogføringssystem

  • 1) registrere virksomhedens transaktioner efter § 7, stk. 1, og

  • 2) opbevare registreringer og de bilag, der dokumenterer registreringerne efter § 9.

Stk. 2 Virksomheder skal sikre, at det digitale bogføringssystem, de anvender efter stk. 1,

  • 1) er registreret efter § 20, stk. 1, eller

  • 2) opfylder kravene efter § 15 og regler udstedt i medfør heraf, hvis bogføringssystemet ikke er registreret efter § 20, stk. 1.

Stk. 3 Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om, hvilke bilag der omfattes af opbevaringspligten efter stk. 1, nr. 2.