Bestyrelsen består af 1 formand og 10 øvrige medlemmer, som udpeges af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra arbejdsmarkedets parter, jf. stk. 2. Formanden må ikke have tilknytning til nogen arbejdsgiver- eller lønmodtagerorganisation.
Stk. 2 Arbejdsmarkedets parter indstiller henholdsvis 5 arbejdsgiverrepræsentanter og 5 arbejdstagerrepræsentanter således:
-
1) Dansk Arbejdsgiverforening indstiller 3 medlemmer.
-
2) KL og Danske Regioner indstiller i forening 1 medlem.
-
3) Skatteministeriet indstiller 1 medlem.
-
4) Fagbevægelsens Hovedorganisation indstiller 4 medlemmer.
-
5) Akademikerne indstiller 1 medlem.
Stk. 3 Bestyrelsens formand og øvrige medlemmer udpeges for 4 år ad gangen. Genudpegning kan finde sted. Et medlem af bestyrelsen kan ikke samtidig være medlem af Erhvervssygdomsudvalget, jf. § 9 i lov om arbejdsskadesikring. Bestyrelsen fastsætter formandens honorar.
Stk. 4 Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har ansvaret for, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring administreres hensigtsmæssigt og forsvarligt i henhold til denne lov og under behørig hensyntagen til at sikre retssikkerheden for sagens parter.
Stk. 5 Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal ved en forretningsorden fastsætte nærmere bestemmelser om udførelsen af sit virke. Bestyrelsen kan i sin forretningsorden fastsætte bestemmelser om tegningsregler, ligesom bestyrelsen kan meddele prokura og delegere kompetence til direktøren.
Stk. 6 Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fastsætter serviceniveau, kvalitet, svarfrister m.v. for den administrative og tekniske bistand, der leveres af Arbejdsmarkedets Tillægspension efter § 9.