Lov om Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd Kapitel 3

Den konsoliderede version af denne lov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 549 af 18. juni 2012,
jf. lovbekendtgørelse nr. 948 af 6. juli 2017,
som ændret ved lov nr. 709 af 8. juni 2017

Kapitel 3 1 Bestyrelse og direktør
§ 6

Centeret ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig for centerets virksomhed. Bestyrelsen består af 1 formand og 1 medlem, der udpeges af økonomi- og indenrigsministeren, og 13 øvrige medlemmer, der udpeges af økonomi- og indenrigsministeren på følgende måde:

  • 1) 1 medlem udpeges efter indstilling af finansministeren.

  • 2) 1 medlem udpeges efter indstilling af sundhedsministeren.

  • 3) 1 medlem udpeges efter indstilling af beskæftigelsesministeren.

  • 4) 1 medlem udpeges efter indstilling af børne- og socialministeren.

  • 5) 1 medlem udpeges efter indstilling af KL (Kommunernes Landsforening).

  • 6) 1 medlem udpeges efter indstilling af Danske Regioner.

  • 7) 2 medlemmer udpeges efter indstilling af Det Frie Forskningsråd.

  • 8) 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra videregående uddannelses- og forskningsinstitutioner, der har en faglig tilknytning til centerets formål, og som udvælges af økonomi- og indenrigsministeren.

  • 9) 2 medlemmer udpeges efter indstilling af og blandt medarbejderne på centeret.

Stk. 2 De medarbejdervalgte repræsentanter i bestyrelsen, jf. stk. 1, nr. 9, er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende område. De nærmere regler om valg af medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen fastsættes i centerets vedtægt, jf. § 9.

Stk. 3 Bestyrelsen udpeges for en 4-årig periode. Genudpegning kan ske.

§ 7

Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af centeret og fastlægger rammerne for centerets virksomhed.

Stk. 2 Bestyrelsen udarbejder efter forslag fra centerets direktør et årsprogram for centerets virksomhed, herunder indsatsområder, et budget for centerets virksomhed, herunder den del af centerets virksomhed, der er nævnt i § 5, centerets regnskab, herunder den del af finansieringen, der er nævnt i § 4, og en årsberetning over centerets aktiviteter i det seneste år. Nærmere regler herfor fastsættes i centerets vedtægter, jf. § 9.

§ 8

Centerets daglige ledelse varetages af en direktør.

Stk. 2 Økonomi- og indenrigsministeren ansætter og afskediger direktøren efter indstilling fra bestyrelsen. Direktøren ansætter og afskediger centerets øvrige personale. Ved ansættelse og afskedigelse af tjenestemænd afgiver direktøren indstilling herom til økonomi- og indenrigsministeren.

Stk. 3 Direktøren deltager i bestyrelsesmøder, men har ikke stemmeret.