- Side 446 -
...anmodningen er rimelige.2727. Forpligtelsen reguleres via forordning 531/2012 om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen, nærmere omtalt i kap. 3 om slutbrugerrettigheder. Forpligtelsen til international roaming suppleres af en dansk adgang til at pålægge lokal roaming i frekvensloven.2828. Emnet behandles i kapitel 8 om frekvenser.
- Side 452 -
...ikke begrænset til fysisk adgang, men omfatter tillige forskellige støttefunktioner, fx adgang til tekniske installationer og bygninger, såkaldt samhusning, samt engrosprodukter, således at identiske detailprodukter kan udbydes, jf. ladder of investment-tankegangen. Endvidere kan det ske til regulerede priser og overvåget via regnskabsforpligtelser.
(...)
- Side 455 -
...netelementer. Hidtil var dette pålagt til støtte for adgangsforpligtelser, men fremover udgør det et selvstændigt adgangsprodukt. Jf. lovbemærkningerne5454. Jf. lovforslag L 42, FT 2020-21, s. 125. skal det således overvejes, om adgang til anlægsinfrastruktur, jf. telelovens § 41 a, er tilstrækkeligt inden mere omfattende adgangsforpligtelser pålægges.
- Side 491 -
I forbindelse med implementeringen af EU’s telekodeksdirektiv i 2020 blev der optaget en ny bestemmelse i telelovens § 41 a, ifølge hvilken der kan gives pålæg om adgang til anlægsinfrastruktur som en selvstændig SMP-forpligtelse og ikke, som hidtil, som led i en forpligtelse om netadgang. § 41 a afgrænser forpligtelsen således: