- Side 451 -
...stilling til, hvor og hvordan disse skal acceptere sammenkobling af netværk, dvs. de tekniske vilkår for samtrafik.4 Efter § 54 kan Erhvervsstyrelsen gribe ind i en konflikt, fx om samtrafik, såfremt parterne ikke selvstændigt kan opnå enighed om vilkår og betingelser. Indgreb kan både omfatte selve pligten samt de nærmere vilkår for opfyldelse heraf.
- Side 452 -
...ikke begrænset til fysisk adgang, men omfatter tillige forskellige støttefunktioner, fx adgang til tekniske installationer og bygninger, såkaldt samhusning, samt engrosprodukter, således at identiske detailprodukter kan udbydes, jf. ladder of investment-tankegangen. Endvidere kan det ske til regulerede priser og overvåget via regnskabsforpligtelser.
- Side 493 -
Til støtte for udformningen af det præcise indhold af adgangsforpligtelserne er der i telelovens § 42, stk. 2, opstillet nogle hensyn, som Erhvervsstyrelsen skal inddrage:
(...)
- Side 494 -
...klart, at telelovens § 42, stk. 2, navnlig er rettet mod at sikre en afvejning mellem den kortsigtede konkurrence baseret på fælles udnyttelse af eksisterende netelementer over for den langsigtede konkurrence, hvor konkurrenterne udvikler egen infrastruktur.206206. Lovforslag L 59, FT 2010-11, 1. saml., s. 79, samt lovforslag L 42, FT 2020-21, s. 127.
- Side 495 -
...selskaber med SMP-status skal imødekomme rimelige anmodninger om adgang. I første omgang omfatter dette at åbne forhandlinger samt at anmodningen skal være rimelig, teknisk gennemførlig samt omfatte produkter og tjenester, som allerede udbydes, evt. subsidierbare produkter. Efter omstændighederne kan adgangen leveres som en virtuel løsning, jf. ovenfor.
- Side 496 -
Som en del af adgangsforpligtelserne efter telelovens § 42 kan der pålægges pligt til:
(...)
...§ 58 tillagt hjemmel til at fastsætte supplerende samhusregulering uden for SMP-kredsen. Herefter følger det, at der kan gives bestemmelser om at tillade tredjepartsadgang til fx lokaler, master og brønde samt træffes beslutning om fordelingen af omkostningerne også over for selskaber, som ikke har SMP-status.213213. For nærmere herom se kapitel 9.
- Side 507 -
Opdelingen mellem et generelt og mere specifikt tilsyn bør ses som en konsekvens af telelovens §§ 34 og 42, der formelt anerkender aftaler om