- Side 195 -
...bemyndigelsen (afsnit 2.3.). Derefter undersøges Datatilsynets udtalelser i forbindelse med lovændringerne til elforsyningsloven og udmøntningen af bekendtgørelsen om fjernaflæste elmålere (afsnit 2.4.). Afslutningsvis undersøges elforsyningslovens regulering af fjernaflæste elmålere i forhold til elforsyningslovens formålsbestemmelse (afsnit 2.5.).
- Side 196 -
...elforsyningslovens § 20, stk. 1, nr. 4, og § 22, stk. 1, nr. 2. Det er derfor netvirksomhederne, der har til opgave at installere en fjernaflæst elmåler. For den enkelte virksomhed er det derfor ikke uvæsentligt, hvordan finansiering af elmålerne foregår. Det var derfor også et særskilt element forud for hjemlen om påbudt anvendelse af fjernaflæste elmålere.
- Side 201 -
Ved lov nr. 642/2013 blev elforsyningslovens § 20, stk. 2 ændret og gav ressortministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om udskiftning eller opgradering af eksisterende elmålere til fjernaflæste målere. § 20, stk. 2 lyder herefter således:
(...)
Elforsyningslovens § 20, stk. 2:
- Side 204 -
...timeafregnede priser, som et middel til at understøtte konkurrencen (priskonkurrence) og understøtte energieffektiviteten (få forbrugerne til at flytte forbruget væk fra spidsbelastningsperioder). Det andet (umiddelbart sekundære formål) var at støtte udviklingen af intelligente net (smart grids), hvor elproduktionen bedre kunne tilpasses forbruget.
- Side 209 -
...udrulning af fjernaflæste målere blev identificeret til at være energieffektivitet, men efter en analyse af elforsyningslovens § 20, stk. 2 samt formålet med og indholdet af bestemmelsen er det stadig uafklaret, hvordan bestemmelsen forholder sig til anvendelsen af de målerdata og herunder persondata, som fremkommer ved brug af fjernaflæste målere.
...til bekendtgørelse om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget (KEB alm. del 2013-2014, bilag 85). Derefter kunne ministeren udnytte hjemlen i § 20, stk. 2 til at udstede bekendtgørelse nr. 1358 af 3. december 2013 om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget. Bekendtgørelsen trådte i kraft 10. december
- Side 213 -
...landets elforsyning tilrettelægges og gennemføres i overensstemmelse med hensynene til forsyningssikkerhed, samfundsøkonomi, miljø og forbrugerbeskyttelse.6767. Se også ovenfor under kapitel 4, afsnit 4 om elforsyningslovens formål. Elforsyningslovens § 20, stk. 2 om indførsel af fjernaflæste elmålere må derfor ikke være i strid med lovens formål.
- Side 216 -
...ansvaret for måling af levering og aftag af elektricitet i netvirksomhedens netområde, jf. § 22, stk. 1, nr. 2. Netvirksomhederne er det, der også kaldes måleransvarlige.7474. Jf. elforsyningslovens § 20, stk. 1, nr. 4 og § 22, stk. 1 nr. 2. Efter elforsyningslovens § 22, stk. 2 skal netvirksomhederne samarbejde med Energinet om udførelsen af opgaverne.
- Side 241 -
...målerbekendtgørelsen adresserede, at der de facto var tale om en implementering af elmarkedsdirektivets anbefaling om anvendelse af intelligente målersystemer, hvor formålet konkret blev angivet som værende energieffektivitet og fremme af konkurrencen i elmarkedet til at lette udvekslingen af data mellem markedets aktører, bl.a. ved leverandørskifte.