Bemærk, at § 28 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 28, om det har en betydning.
- Side 214 -
...rettigheder og pligter for at agere i elmarkedet og anvendelsen af DataHub, adgang til måleroplysninger mv. En betydningsfuld andel af reglerne for at være aktør i elmarkedet bliver dermed fastsat af Energinet. Det gælder også bestemmelser om forbrugsmålinger og adgangen til at udveksle målerdata og således også personoplysninger i tilknytninger hertil.
- Side 215 -
...Energinets opgaver efter elforsyningsloven følger af elforsyningslovens § 28. Energinet skal efter § 28, stk. 2, nr. 12 udarbejde forskrifter for netvirksomhedernes målinger. Energinet skal også udarbejde forskrifter, som er nødvendige for elmarkedets funktion, herunder forskrifter om aktørernes pligter og rettigheder. Forskrifterne skal udarbejdes i et
(...)
- Side 216 -
Energinets opgaver er bl.a. fastlagt i elforsyningslovens § 28. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet og udførelse af de opgaver, som påhviler Energinet i medfør af §§ 27-28, jf. elforsyningslovens § 28, stk. 3.
(...)
...principper for elforsyning samt om nettariffer, netadgang og transit, markedsspørgsmål, samkøring af transmissionsforbindelser, herunder håndtering af balance- og kapacitetsproblemer samt indgå i nødvendige fælles systemdriftsaftaler, som sikrer udnyttelsen af de fordele, som sammenkoblede systemer giver, jf. elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 3.
- Side 217 -
...afregning. Det har understøttet det forhold, at elforbrugerne efter liberaliseringen af elmarkedet kunne få én samlet elregning i stedet for to. I forhold til afhandlingen er DataHub interessant, da den it-platform er det samlede register over elforbruget og indeholder en ganske betydelig mængde personoplysninger, som har stor værdi for mange aktører.
(...)
- Side 218 -
Efter elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 7 skal Energinet:
- Side 220 -
...vejledninger, instrukser, reglementer og bestemmelser kan rummes inden for den brede definition. Henset til det formål, Energinets forskrifterne skal opfylde – at fastsætte rettigheder og pligter for aktørerne i elmarkedet, jf. elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 12 – må det konkluderes, at Energinets forskrifter har en bindende og retsskabende karakter.
- Side 226 -
...28, stk. 2 skal Energinet bl.a. udarbejde »forskrifter for netvirksomhedernes målinger«105105. Jf. elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 12. (målerforskrifter) og »forskrifter, som er nødvendige for elmarkedets funktion, herunder forskrifter om aktørernes pligter og rettigheder«106106. Jf. elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 13. (markedsforskrifter).
(...)
- Side 227 -
– målerforskrifter, jf. elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 12 og systemansvarsbekendtgørelsens § 8, stk. 1– markedsforskrifter, jf. elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 13– tekniske forskrifter, jf. elforsyningslovens § 26, stk. 3 og systemansvarsbekendtgørelsens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2.
(...)
...elforsyningsloven § 28. Efter systemansvarsbekendtgørelsen skal udarbejdelse af markedsforskrifter og tekniske forskrifter ske »efter drøftelse med net- og transmissionsvirksomheder«.109109. Bekendtgørelse nr. 2245 af 29. december 2020 om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv. [Systemansvarsbekendtgørelsen] § 7, stk. 1.
(...)
Ved vendingen »efter drøftelser« må forstås, at de relevante aktører har krav på at blive inddraget og hørt, men at det er Energinet, som har det endelige ansvar for udarbejdelsen af forskriften – for fastsættelse af de konkrete rettigheder og pligter.111111. Som der henvises til i elforsyningslovens § 28.
(...)
- Side 228 -
...Bestemmelsen kan få karakter af en generalfuldmagt til at træffe beslutninger om rettigheder og pligter i elmarkedet. Henset til analysen ovenfor om forskrifternes retlige karakter er der grundlag for at præcisere hjemmelsgrundlaget og evt. overveje, om det vil være hensigtsmæssigt at offentliggøre forskrifterne på traditionel form som i Lovtidende.
- Side 230 -
...dermed fastsættes hyppigheden af målerregistreringerne. Som det fremgår ovenfor om målerbekendtgørelsen, fastsætter bekendtgørelsen kun funktionskravene til den fjernaflæste elmåler, herunder at den skal kunne registrere mindst hvert 15. minut. Forskrift D1 er det retlige grundlag for hvor mange målerregistreringer, der skal indsendes til DataHub.
(...)
...målerværdier ind til DataHub. Forskriften er udstedt med hjemmel i elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 7, 12 og 13 og § 31, stk. 2-5, samt efter bemyndigelse i § 7, stk. 1, nr. 3 og 4 samt § 8, stk. 1, nr. 1-3 i systemansvarsbekendtgørelsen. Frem til 2020 var det muligt at blive skabelonafregnet, hvorved der blev indsendt målerstande 4 gange årligt. Fra 1.
(...)
- Side 233 -
...grundlag Energinet har vurderet det nødvendigt at stille krav om, at der skal indsendes timeværdier for alle husstande i Danmark, uanset om elforbrugeren har et elprodukt med fast- eller timepris. Energinet skal dog med hjemmel i elforsyningsloven udarbejde forskrifter til at sikre elmarkedets funktion.126126. Jf. elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 13.
- Side 236 -
...elmarkedsdirektivet 2019/944/EU, artikel 23, stk. 1, sidste punktum. Efter artikel 23 skal Energinet sikre enhver berettiget part adgang til slutkundernes data på baggrund af udtrykkeligt samtykke fra slutkunden i overensstemmelse med stk. 1. De ønskede data skal stilles til rådighed for de berettigede parter samtidigt og på en ikke-forskelsbehandlende måde.