Bemærk, at § 89 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 89, om det har en betydning.
- Side 363 -
...særlige tilfælde efter en konkret vurdering afvise en klage på grund af den sene indgivelse, selvom der ikke i lovgivningen er fastsat en klagefrist, men den underordnede myndighed må ikke uden lovhjemmel opstille en klagefrist. En sådan afvisning vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand med deraf følgende krav om blandt andet klagevejledning.
- Side 364 -
...fremgår det, at klage til rekursmyndigheden (Miljø- og Fødevareklagenævnet) skal ske ved anvendelse af digital selvbetjening, jf. dog § 21, stk. 2-4, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvorefter en ikke-digitalt indgivet klage alligevel kan/skal behandles.505505. Se Fenger (red.) 2018, s. 1024 for flere eksempler på tvungen digital selvbetjening.
- Side 375 -
...kapitel 3, afsnit 2.2 om call-in-beføjelser. Hvis en underordnet myndighed eller et råd eller nævn er tillagt en originær kompetence (f.eks. som rekursmyndighed), vil det begrænse den overordnede myndigheds kompetencer.546546. Se nærmere herom Revsbech 2016, s. 48 f., samt Bønsing 2018, s. 381. Et eksempel herpå findes i elforsyningslovens § 89, stk. 3.