Kapitel 5 1 Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
Uddannelses- og forskningsministeren nedsætter Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, der består af indtil 21 medlemmer.
Stk. 2 Uddannelses- og forskningsministeren udpeger formanden, der skal have særlig indsigt i de uddannelsesområder, som rådgivningen omfatter.
Stk. 3 18 medlemmer udpeges af uddannelses- og forskningsministeren på følgende måde:
-
1) 2 medlemmer efter indstilling fra Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, HTS (Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen) og Tekniq (installatørernes organisation) i forening.
-
2) 1 medlem efter indstilling fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
-
3) 1 medlem efter indstilling fra Ledernes Hovedorganisation.
-
4) 2 medlemmer efter indstilling fra Danske Regioner.
-
5) 2 medlemmer efter indstilling fra KL (Kommunernes Landsforening).
-
6) 3 medlemmer efter indstilling fra FTF (hovedorganisation for offentligt og privat ansatte).
-
7) 2 medlemmer efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark (LO).
-
8) 1 medlem efter indstilling fra Ingeniørforeningen i Danmark.
-
9) 2 medlemmer efter fælles indstilling fra de studerendes organisationer.
-
10) 1 medlem efter indstilling fra rektorer for professionshøjskolerne i forening.
-
11) 1 medlem efter indstilling fra rektorer for erhvervsakademierne i forening.
Stk. 4 Uddannelses- og forskningsministeren kan supplere rådet med indtil 2 personligt udpegede medlemmer.
Stk. 5 Uddannelses- og forskningsministeren kan udpege repræsentanter for rådgivende organer og faglige forsamlinger som tilforordnede til at deltage i rådets arbejde. Udpegningen sker efter indstilling fra det pågældende organ eller den pågældende forsamling.
Stk. 6 Rådets medlemmer samt eventuelle tilforordnede, jf. stk. 5, beskikkes af uddannelses- og forskningsministeren for 4 år. De tilforordnede og de i stk. 4 nævnte medlemmer kan dog beskikkes for en kortere periode. Repræsentanterne for de studerendes organisationer beskikkes for en toårig periode. Medlemmer og tilforordnede kan genbeskikkes.
Rådets arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer kan nedsætte et antal uddannelsesudvalg, der bistår rådet i spørgsmål inden for et eller flere uddannelsesområder.
Stk. 2 Sekretariatsbistand til uddannelsesudvalgene tilvejebringes af de organisationer, der er repræsenteret i det enkelte udvalg.
Rådet rådgiver uddannelses- og forskningsministeren om uddannelserne, herunder om følgende forhold:
-
1) Uddannelsernes udvikling.
-
2) Generelle spørgsmål om udbuddet af uddannelser i forhold til dokumenterede behov på arbejdsmarkedet.
-
3) Generelle konsekvenser for uddannelserne som følge af nye eller ændrede behov på arbejdsmarkedet.
-
4) Formål og strukturelle rammer.
-
5) Adgangskrav.
-
6) Sammenhæng med øvrige uddannelser og uddannelsesområder.
-
7) Rammer for forsøgsvirksomhed.
-
8) Efter- og videreuddannelse.
-
9) International uddannelse.
-
10) Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling.
Rådet holder møde efter formandens bestemmelse eller efter anmodning fra mindst halvdelen af rådets øvrige medlemmer. Rådet holder møde mindst to gange årligt.
Stk. 2 Rådet afgiver hvert år inden den 1. marts en skriftlig beretning til uddannelses- og forskningsministeren om rådets virksomhed, der indeholder en samlet status samt forslag til initiativer vedrørende de uddannelser, der er omfattet af rådets rådgivningsvirksomhed.
Stk. 3 Rådet fastsætter forretningsordenen og kan nedsætte underudvalg.
Stk. 4 Uddannelses- og Forskningsministeriet varetager sekretariatsfunktionerne for rådet.