Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser Kapitel 5

Den konsoliderede version af denne lov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 207 af 31. marts 2008,
jf. lovbekendtgørelse nr. 396 af 12. april 2024

Kapitel 5 1 Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
§ 18

Uddannelses- og forskningsministeren nedsætter Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, der består af indtil 21 medlemmer.

Stk. 2 Uddannelses- og forskningsministeren udpeger formanden, der skal have særlig indsigt i de uddannelsesområder, som rådgivningen omfatter.

Stk. 3 18 medlemmer udpeges af uddannelses- og forskningsministeren på følgende måde:

  • 1) 2 medlemmer efter indstilling fra Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, HTS (Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen) og Tekniq (installatørernes organisation) i forening.

  • 2) 1 medlem efter indstilling fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

  • 3) 1 medlem efter indstilling fra Ledernes Hovedorganisation.

  • 4) 2 medlemmer efter indstilling fra Danske Regioner.

  • 5) 2 medlemmer efter indstilling fra KL (Kommunernes Landsforening).

  • 6) 3 medlemmer efter indstilling fra FTF (hovedorganisation for offentligt og privat ansatte).

  • 7) 2 medlemmer efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark (LO).

  • 8) 1 medlem efter indstilling fra Ingeniørforeningen i Danmark.

  • 9) 2 medlemmer efter fælles indstilling fra de studerendes organisationer.

  • 10) 1 medlem efter indstilling fra rektorer for professionshøjskolerne i forening.

  • 11) 1 medlem efter indstilling fra rektorer for erhvervsakademierne i forening.

Stk. 4 Uddannelses- og forskningsministeren kan supplere rådet med indtil 2 personligt udpegede medlemmer.

Stk. 5 Uddannelses- og forskningsministeren kan udpege repræsentanter for rådgivende organer og faglige forsamlinger som tilforordnede til at deltage i rådets arbejde. Udpegningen sker efter indstilling fra det pågældende organ eller den pågældende forsamling.

Stk. 6 Rådets medlemmer samt eventuelle tilforordnede, jf. stk. 5, beskikkes af uddannelses- og forskningsministeren for 4 år. De tilforordnede og de i stk. 4 nævnte medlemmer kan dog beskikkes for en kortere periode. Repræsentanterne for de studerendes organisationer beskikkes for en toårig periode. Medlemmer og tilforordnede kan genbeskikkes.

§ 19

Rådets arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer kan nedsætte et antal uddannelsesudvalg, der bistår rådet i spørgsmål inden for et eller flere uddannelsesområder.

Stk. 2 Sekretariatsbistand til uddannelsesudvalgene tilvejebringes af de organisationer, der er repræsenteret i det enkelte udvalg.

§ 20

Rådet rådgiver uddannelses- og forskningsministeren om uddannelserne, herunder om følgende forhold:

  • 1) Uddannelsernes udvikling.

  • 2) Generelle spørgsmål om udbuddet af uddannelser i forhold til dokumenterede behov på arbejdsmarkedet.

  • 3) Generelle konsekvenser for uddannelserne som følge af nye eller ændrede behov på arbejdsmarkedet.

  • 4) Formål og strukturelle rammer.

  • 5) Adgangskrav.

  • 6) Sammenhæng med øvrige uddannelser og uddannelsesområder.

  • 7) Rammer for forsøgsvirksomhed.

  • 8) Efter- og videreuddannelse.

  • 9) International uddannelse.

  • 10) Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling.

§ 21

Rådet holder møde efter formandens bestemmelse eller efter anmodning fra mindst halvdelen af rådets øvrige medlemmer. Rådet holder møde mindst to gange årligt.

Stk. 2 Rådet afgiver hvert år inden den 1. marts en skriftlig beretning til uddannelses- og forskningsministeren om rådets virksomhed, der indeholder en samlet status samt forslag til initiativer vedrørende de uddannelser, der er omfattet af rådets rådgivningsvirksomhed.

Stk. 3 Rådet fastsætter forretningsordenen og kan nedsætte underudvalg.

Stk. 4 Uddannelses- og Forskningsministeriet varetager sekretariatsfunktionerne for rådet.