Uddannelsen består af elementer af virksomhedspraktik og skoleundervisning. Uddannelsen skal for den enkelte unge i videst muligt omfang tilrettelægges under hensyntagen til den unges kvalifikationer, evner, modenhed og motivation og udgøre et hele, således at den unge
-
1) opnår kendskab til en eller flere arbejdsfunktioner på det private eller det offentlige arbejdsmarked,
-
2) opnår viden og praktiske færdigheder, der er relevante ved umiddelbar fortsættelse i uddannelse og er efterspurgte på arbejdsmarkedet, og
-
3) udvikler sig personligt og som samfundsborger.
Stk. 2 Praktikdelen af uddannelsen skal bidrage til opfyldelse af målene ved at bibringe den unge
-
1) viden om og færdigheder i forskellige arbejdsfunktioner, der sikrer kvalifikationer, der er relevante på arbejdsmarkedet,
-
2) erfaringer med arbejde og samarbejde, der er nødvendige for at opnå en fastere tilknytning til arbejdsmarkedet, og
-
3) indsigt i strukturen og arbejdsforholdene på en arbejdsplads.
Stk. 3 Skoleundervisningen skal bidrage til opfyldelse af målene ved at bibringe den unge
-
1) kundskaber og praktiske færdigheder af betydning for arbejdsfunktioner, der indgår i praktikdelen af uddannelsen,
-
2) forudsætninger for en bredere forståelse af den erhvervede erfaringsbaggrund samt forudsætninger for fortsat uddannelse og
-
3) kendskab til pligter og rettigheder i arbejdslivet og i samfundet.