- Side 161 -
...stk. 1, nr. 2, 3) den påtænkte erhververs økonomiske forhold, jf. FIL § 61 a, stk. 1, nr. 3, 4) en struktur, der muliggør et effektivt tilsyn, jf. FIL § 61 a, stk. 1, nr. 4, 5) om der er grund til at formode hvidvask eller finansiering af terrorisme, jf. FIL § 61 a, stk. 1, nr. 5, og markedets økonomiske behov må ikke indgå, jf. FIL § 61 a, stk. 3.
(...)
- Side 162 -
...finansielle holdingvirksomhed, jf. FIL § 61 a.101101. Om udtrykket »fornuftig og forsvarlig forvaltning« henvises til redegørelsen »Indgrebsmulighederne for betydende kapitalejere i finansielle virksomheder«, som Erik Werlauff på foranledning af Finanstilsynet har udarbejdet. Redegørelsen er optrykt i beretning om Finanstilsynets virksomhed i 1998.
(...)
- Side 163 -
...erhvervelsen har intentioner om at ændre ledelsen, skal ansøgningen indeholde materiale til at foretage en egnetheds- og hæderlighedsvurdering af de påtænkte ledelsesmedlemmer, jf. FIL § 64. Hvis den foreslåede ledelse ikke opfylder betingelserne om egnethed og hæderlighed, kan Finanstilsynet afslå ansøgningen om godkendelse af den påtænkte erhvervelse.
(...)
...eller forsikringsholdingvirksomheden, hvori erhvervelsen påtænkes. Kriteriet indeholder en vurdering af, om den påtænkte erhverver er økonomisk solid nok til at kunne erhverve den påtænkte andel uden ved erhvervelsen eller inden for en overskuelig fremtid at true den finansielle virksomhed eller den finansielle holdingvirksomheds fortsatte eksistens.
(...)
...myndigheder. Dette kriterium er særligt relevant, hvor den påtænkte erhverver er under tilsyn i et land uden for EU, som EU ikke har indgået aftale med på det finansielle område. I det tilfælde lægges der vægt på, om der fortsat kan føres et effektivt tilsyn både med den del af koncernen, der er beliggende i, henholdsvis uden for EU. I kravet om, at
(...)
- Side 164 -
...terrorisme, jf. hvidvasklovens §§ 3 og 4, vil ske. Kriteriet skal opsamle de tilfælde, hvor der, uanset at den påtænkte erhverver ikke er dømt for eller har verserende sager om sådanne forhold, alligevel – omstændighederne taget i betragtning – er grund til at formode, at erhvervelsen kan indebære sådanne aktiviteter, eller at risikoen herfor øges.
(...)
...virksomhed også varetage denne rolle. Direktionen kan efter bestemmelsen i SL § 118 ikke hindre overtagelser af andele, endsige kvalificerede andele i selskabet. Direktionen skal efter SL § 118 sikre en tilfredsstillende dækning af selskabets likviditetsbehov.103103. Jf. herom nærmere Peer Schaumburg-Müller og Erik Werlauff: Selskabsloven s. 750 f.
(...)
Det kan ikke antages, at Finanstilsynet har en sådan forpligtelse. Finanstilsynet skal alene efter FIL § 61 a, stk. 2, nægte godkendelse, hvis tilsynet vurderer at en ny aktionær (af kvalificerede andele) vil modvirke en fornuftig og